Naar de punt van de hak - Reisverslag uit Leuca, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Naar de punt van de hak - Reisverslag uit Leuca, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Naar de punt van de hak

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

20 Mei 2018 | Italië, Leuca

Leuca, 19-05-2018

Prima geslapen in ons tentje. Hoewel... Om ongeveer 2 uur moest Joop plassen. In de (voor)tent hebben we een opvouwbaar bakje (plaspotje) staan gevuld met een laagje water. En voila! Behalve als het bakje een beetje lek blijkt te zijn. Dus vannacht stond Joop met een klein doekje het grondzeil te dweilen. Dan maar een plasje tegen de boom. Ali is in het pikkedonker met een zaklantaarn naar her toilet gelopen. Intussen moest Joop ook nog zijn luchtbedje van wat extra lucht voorzien. Tja, kamperen... 's Morgens gaan we eerst Otranto bekijken. Een van de vele mooie plaatsjes aan deze kust. Het stadje is in de 15e eeuw veroverd geweest door de Turken. Maar gelukkig heeft de prachtige mozaïekvloer in de basiliek dit overleefd. Over monnikenwerk gesproken: in zijn eentje is een monnik een paar jaar bezig geweest deze prachtige vloer te leggen. Daarna fietsen we naar Santa Cesarea Terme. In de 18e eeuw een geliefde badplaats voor de elite. De villa's werden in Moorse stijl gebouwd. Tot op heden past men deze bouwstijl nog steeds toe. Heel bijzonder. De kustlijn is subliem. We klimmen regelmatig van zeeniveau tot boven de 100 m. Dat levert prachtige plaatjes op. Met een stevige rugwind, een goed wegdek, weinig verkeer en een heerlijke temperatuur hoor je ons niet klagen. We zijn het met elkaar eens dat deze kustroute een van de mooiste is die we ooit gefietst hebben. Voor dat we afdalen naar Marina di Leuca stoppen we bij de Basiliek in Santa Maria di Leuca. Hier zou Petrus voet aan wal hebben gezet. De tempel die er stond en waar nu de Basiliek is opgebouwd stortte spontaan in toen hij langs liep. We zijn nu op het meest zuidelijke puntje van Puglia en Otranto is het meest oostelijk gelegen stadje van Italië. We ruilen de Adriatische zee in voor de Ionische zee. Op camping Villa Paradiso zetten we ons tentje op, schuin tegenover het toiletgebouw.
Ciao, JA

N.B. Na enig geharrewar staan de juiste foto' nu bij het vorige verslag.

• 20 Mei 2018 - 16:27

Joke:

Hallo Joop en Ali
    NU gaat het wel om rechtstreeks op de site te komen via jullie mail en ja we hadden natuurlijk allang op de website jullie verslag gelezen maar die kan ik niet op slaan bij mijn mail vandaar dat ik het jammer vindt dat de eerste fietsdag niet gelukt is.
    Wat een prachtige foto's zo aan het water en wat een monnikenwerk maar prachtig.
    Wens jullie veel fietsplezier en tja dat wordt een nieuw potje kopen ;-) xxxx

• 20 Mei 2018 - 16:59

H.:

Dag Ali dag joop, dank voor de reisverslagen. Ook wij hadden problemen met reacties te plaatsen op jullie site; Hopelijk lukt het nu wel. Op deze pinksterdag was ooit een wonder dat men allen kon verstaan sprekend in zijn moederstaal. Goede voorzetting van de reis
    Het lekke bakje vervang je maar door een lekker bakkie.
    Groetend liesbeth en henk

• 20 Mei 2018 - 17:28

Carla En Dick Wind:

Heel leuk om jullie verslagen weer te ontvangen! Heel veel reisplezier!!!!