Tropenrooster - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Tropenrooster - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Tropenrooster

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

06 Februari 2018 | Sri Lanka, Tissamaharama

Tissa, 06-02-2018

Om half 7 zitten we al op de fiets! We gaan onderweg ontbijten. De eerste 10 km. gaan over een redelijk drukke weg. Maar daarna is het genieten. We zien bij een bruggetje een varaan van wel 2 meter.Net weer te laat voor een goede foto. Op de weg wordt rijst te drogen gelegd. Gewoon op het asfalt. Heel gebruikelijk in Azië. Na 36 km. komen we bij het Yala NP. De weg voert er doorheen. Het is een fantastisch natuurgebied. Er komen o.a. olifanten, lippenberen, reusachtige pythons, luipaarden en krokodillen voor. Wij zien vooral veel vlinders die om ons heen fladderen. De weg is uiterst rustig. Soms hebben wij die kilometers voor onszelf. Ook wel een beetje eng. Indien er een kudde olifanten oversteekt staan we er letterlijk en figuurlijk alleen voor. Bij de grote Tsunami zijn veel dieren in het park omgekomen. Maar de gevoelige olifanten trokken zich op tijd terug. Als we het park bijna uit zijn zien we twee fietsers ons tegemoet komen. Het zijn Willem en Geertje uit Assen. We praten een tijdje met elkaar een wisselen informatie en blogadressen uit. Zij fietsen 2 maanden op Sri Lanka en hebben zelf hun route uitgezet. Leuke ontmoeting! Het dorp Katharagama , waar we doorheen fietsen, is voor de Hindoes “de heiligste van alle heilige plaatsen op SL” omdat hier de Tempel van Skanda staat. Ali gaat alleen naar binnen, Joop heeft niet zoveel zin en blijft op de fietsen passen. Hij heeft een zeer onderhoudend gesprek met twee militairen en een politieagent. Zo hoort hij dat in wateren rond Tissa krokodillen zitten. Een vriend van de militair is een meertje ingelopen en werd plotseling vanachter in zin bil gebeten. Het herstel heeft 3 maanden geduurd. Wij fietsen door naar Tissamaharama, het einddoel voor vandaag. In Tissa, zoals de stad gewoonlijk genoemd wordt, verbleven vroeger vaak de Singhalese Koningen als ze weer eens door de Tamils uit hun residentie waren verdreven. Er zijn nog ruïnes te zien uit de 2e eeuw voor Christus. En nog een weetje: de Bodhisattva's van gisteren stammen uit de 10e eeuw nC. Het guesthouse, Elephant Camp Guesthouse, voldoet helemaal aan onze verwachtingen. Het heeft een veranda die doet denken aan koloniale tijden. Wij zakken lekker onderuit en houden een kleine siësta. Het was bloedheet vandaag.
Wordt vervolgd, JA

• 06 Februari 2018 - 21:49

Joke:

Het ziet er ook heel warm uit op de foto, dus geen biertje onderweg.
    Blij dat die varaan zelf weg kruipt het zijn idd erge grote joekels die best kunnen bijten ;-) wat anders dan een beet van TRex ;-) , Lekker bij komen xxxx

• 07 Februari 2018 - 15:57

Lian Ruedisueli:

Nou maar hopen dat jullie niet in de billen gebeten worden
    Ziet er weer prachtig en warm uit
    Lijkt me heel bijzonder om zoveel wilde
    Dieren te zien geweldig
    Veel plezier nog