Weer op de fiets - Reisverslag uit Sankt Gilgen, Oostenrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Weer op de fiets - Reisverslag uit Sankt Gilgen, Oostenrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Weer op de fiets

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

29 Juni 2016 | Oostenrijk, Sankt Gilgen

Sankt Gilgen, 28-06-2016
Nee, we zijn nog niet op weg naar huis.... Maar wel even een “fietstussendoortje” van 4 dagen. Na 2 weken luieren, maar ook poetsen, boenen en grasmaaien, zijn we weer toe aan een iets langere fietstocht. Ook hier in Oostenrijk is het weer wisselvallig. Maar het is wel steeds behoorlijk warm, afgewisseld met regen en onweer, dit meestal aan het eind van de dag en 's nachts. Vorige week hebben we zelfs een aantal dagen van 35 graden mogen optekenen. Op die hele warme dagen hebben we verkoeling gezocht bij een bergmeertje 17 km bij onze camping vandaan. Een heel mooi fietstochtje, 10 km gestaag omhoog. Wat is een duik in zo'n meertje dan heerlijk! Maar vandaag begint dus het tussendoortje. Eerst met de trein naar Salzburg. Daar begint de Salzkammergut Radweg, 3 a 400 km, er zijn verschillende aftakkingen. Om ongeveer half 12 zitten we op de fiets. Over een voormalige spoorbaan fietsen we naar de Mondsee. Oude spoortracés worden steeds vaker omgetoverd tot fietspaden, prima hergebruik, vaak met Europese gelden. We komen veel fietsers tegen. Maar beter gezegd: ze passeren ons! E-bikes alom. Na de Mondsee steken we, via een pasje, door naar de Wofgangsee. In St. Gilgen aangekomen hebben we intussen ruim 50 km gefietst. Het is half 4 en we zien een gezellig terras. Naar de camping is het minder dan 10 km, zonder klimmetjes. Dus een pot bier, Hefeweizen, kan nu wel. Vlak bij het terras staat het woonhuis van de familie Mozart. W.A. Heeft hier zelf niet gewoond en is er ook niet geboren. Toch trekt deze attractie bussen/boten vol toeristen. Met de altijd enthousiaste Chinezen volop aanwezig. Heerlijk om dat allemaal vanaf het terras gade te slaan. Even later staat het tentje op camping Birkenstrand er weer mooi bij. Aan de overkant van het meer ligt St. Wolfgang. Er is een bootverbinding. Im weissen Rössl slaan we echter over.
Tschüss, JA

• 29 Juni 2016 - 08:55

Maarren:

Leuk dat jullie het altijd mooie AT verder op de fiets gaan bekijken.
    Hier in NL blijft het snert weer en de geplande korte fietsvakantie van komend weekend valt dan ook letterlijk in het water. Het gaat waaien en regenen dus dan maar surfen met de kids. Dat is ook leuk. Komen jullie terug gefietst over de postalm pass? Deze is heel mooi maar wel pittig denk ik met bepakte fiets. Heel veel plezier en zon op jullie trip door AT!
    Gr Maarten Marieke en de kids en misschien tot de 22e

• 29 Juni 2016 - 15:14

Carla Wind:

Fijn dat jullie weer op de fiets zitten. Ik miste de gezellige verslagen. Nog heel veel fiets-plezier!
    Groetjes,
    Dick en Carla

• 29 Juni 2016 - 20:56

Joke:

Hallo Joop en Ali, heerlijk om nu tijd te hebben om de omgeving op de fiets te bekijken, veel plezier en groetjes van ons vier xxxx