Tunnelperikelen - Reisverslag uit Malinska, Kroatië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Tunnelperikelen - Reisverslag uit Malinska, Kroatië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Tunnelperikelen

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

23 Mei 2016 | Kroatië, Malinska

Malinska, 23-05-2016
Zondagavond bij restaurant Sportskro, naast de camping , heerlijk zitten peuteren en peuzelen aan een kilo scampi's. Het was ons al opgevallen dat Sportskro door veel locals wordt bezocht, vaak een goed teken. Eerst worden de scampi's levend getoond.... We troosten elkaar met de opmerking dat we toch regelmatig een vegetarische dag inlassen. Vandaag ronden we de Kvarner bocht. In Opatija gaat Ali wat foto's maken en laat Joop bij de fietsen achter. Hij raakt aan de praat met twee Nederlanders die alle ins en outs van de aandrijving willen weten. Is het nu wel of niet een e-bike? Opatija is een mooie badplaats waar vroeger de Habsburgse chique vertoefde. De Sissy-gebouwen zijn goed onderhouden. Het is nog steeds een geliefde plek voor vooral de oudere toerist. Even later rijden we Rijeka door. We komen langs een prachtig stadion aan zee. De GPS stuurt ons linksaf de heuvels in. Maar we zijn niet bang voor een beetje drukke weg door het centrum. We raadplegen de kaart en zien dat we gewoon rechtdoor kunnen. Een aardige dame komt vragen of ze kan helpen. Ook zij zegt gewoon rechtdoor en niet omhoog. Maar verderop komen we voor een tunnel te staan met een autoweg-bord. Na “niet rijp beraad” besluiten we het voetpad/vluchtroute te nemen. De tunnel is 1362 m lang. Toch niet leuk achteraf en bovendien mag het niet. We besluiten in het vervolg braaf de GPS te volgen. Tijdens de lunchstop raken we met Belgen (Walen) aan de praat. Ze spreken nauwelijks Vlaams. Is ook niet nodig zegt mevrouw, want die meneer spreekt heel goed Frans. Het zijn motorliefhebbers, op weg naar Zadar. Hij, een motoragent, is lid van een internationale club, de Blue Riders. In Zadar hebben ze een meeting. De club van motoragenten heeft inmiddels meer dan 5000 leden. Om 2 tunnels te ontwijken laat de GPS ons een paar km verderop zigzaggen. Een kilometertje 10% omhoog, hetzelfde naar beneden en nog zo'n stuk omhoog. Daarna rijden we de tolbrug op (fietsers gratis) die het eiland Krk met het vaste land verbindt. Nog 20 km te gaan over een vrij drukke weg naar Malinska. We krijgen af en toe en licht buitje te verwerken. Omdat voor de namiddag/avond regen en onweer wordt voorspeld hebben we gisteren al een appartement gereserveerd. We worden weer enthousiast ontvangen, de eigenaresse brengt even later twee stukken zelfgebakken taart. We treffen het wel met onze adresjes! Handig hoor. Booking.com. Intussen regent en onweert het. De komende dagen zijn we van plan, via eiland-hopping, richting Split te koersen. De kustweg is voor fietsers nogal druk.
Do videna, JA

• 23 Mei 2016 - 22:20

Harrij:

Voor de oudere tourist......................

• 24 Mei 2016 - 07:26

Ida /Jan:

Leuk hoor weer een verslag van jullie te lezen.
    Wij zijn ook weer terug uit drenthe in zitten weer in Oudorp,en kijken wel wat de volgende bestemming gaat gaat worden.
    Nou dat is toch wat met jullie .he jullie hebben iets met tunnels maar ja het komt toch wel weer allemaal goed.
    Nou verder een goede reis Ali en Joop .
    Groetjes Ida /Jan

• 24 Mei 2016 - 09:31

Joke:

He Joop en Ali, jullie treffen het idd met die vriendelijke gastvrouwen die allerlei lekkere dingen voor jullie maken, ipv afvallen groeien jullie dicht ;-) daarom al die berg topjes, sterkte met het fietsen ik ga zo lekker naar bed en hoef 4 weken niet meer in het umcg te komen, dus eerst even goed bijkomen xx