Rond de Sierra de Escambray - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Rond de Sierra de Escambray - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Rond de Sierra de Escambray

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

01 Januari 2015 | Cuba, Santa Clara

Centraal Cuba, 4-12 t/m 10-12-2014

De busreis naar Cienfuegos, via Havana, verloopt probleemloos, al moeten de fietsen wel gedemonteerd worden(stuur, voorwiel en zadel). In Cienfuegos worden we bij het busstation opgewacht door Olga (ook een vriendin van Lourdes, beiden lerares wiskunde) en samen lopen we, met de weer rijklaar gemaakte fietsen, naar haar Casa. Een koloniaal pand in de binnenstad, we blijven hier 2 nachten. We willen in alle rust de belangrijkste bezienswaardigheden bekijken waaronder: de boulevard met houten huizen van Punta Gorde, het Palacio de Valle (door een rijke suikerbaron laten bouwen in de stijl van het Alcazar in Sevilla), het Cementario General La Reine met het grafbeeld La Belle Dormiente, het Parque Marti en de Paseo del Prado. Dit tempo bevalt ons uitstekend en we besluiten dan ook voor de komende steden op onze weg een extra nachtje te reserveren, dus dat betekent een dagje fietsen afgewisseld met een dagje sightseeing. Olga reserveert voor ons de onderkomens in Santa Clara, Remedios en Trinidad.
De volgende etappeplaats is Santa Clara, de derde stad van Cuba, vooral bekend als de plaats waar de beslissende slag heeft plaatsgevonden tussen de soldaten van Batista en de rebellen onder aanvoering van Che Guevara. Hier staat dan ook het monument, met mausoleum en museum, gewijd aan Comandante Ernesto Che Guevara, de trekpleister van de stad. In het museum ligt onder meer het lagere schoolrapport van Che, als beste vak steeds “Historia” ( als slechtste Musica). Elders bevindt zich het “Tren Blindado”monument, de rebellen hebben een gepantserde trein met wapens en ruim 400 soldaten laten ontsporen (een beslissende actie in de strijd) en het beroemde standbeeld van Che met een kind op zijn arm. Daarnaast heeft de stad fraaie pleinen en parken, waaronder het Parque Vidal midden in het centrum, met rondom mooie gebouwen (Teatro de la Caridad, Museo de Artes Decorativas) en een foeilelijk hotel. Bokkenkarren rijden rondjes met enthousiaste Cubaanse kindertjes. Er is ook een terras, dus we vermaken ons wel.
Remedios wordt de volgende plaats. Het heeft een goed bewaard gebleven koloniaal centrum, maar is vooral bekend van de “Parrandas”. Festiviteiten, gehouden in de Adventsperiode, een kruising tussen carnaval en de Palio in Siena. Het hoogtepunt is op Kerstnacht met optochten van praalwagens en vuurwerk van 2 rivaliserende wijken. Dit alles verder omlijst met zang, dans en drank. Wij maken de “kinderdag”mee, in de hoofdstraat is een kermis opgebouwd en 's avonds is er een optocht van beide wijken rond het Plaza Marti. Van beide festiviteiten genieten wij minstens net zoveel als de kindertjes! Ongelooflijk hoe je met bijna niets een voor kinderen aantrekkelijk vertier kan neerzetten. De volgende dag maken we een uitstapje (fiets) naar het vissersplaatsje Caibarien en brengen enige tijd door op een nogal vervallend strandcomplex.
De route naar Sancti Spiritus voert ons over 2 heuvelruggen, Alturas del Nordeste en Alturas de Santa Clara, en is landschappelijk erg mooi. Onderweg treffen we een Nederlandse fietser, op weg naar Havana. Sancti Spiritus heeft mooie gerestaureerde koloniale huizen, in de originele pastelkleuren, maar is vooral bekend door de Yayabo brug, een unieke brug in Cuba. We zijn al vroeg in de middag in het stadje, één overnachting is hier genoeg. Morgen weer verder naar Trinidad.
(wordt vervolgd) ¡Hasta luego y un próspero año nuevo!, JA

• 01 Januari 2015 - 19:47

Joke:

Hallo Joop en Ali, Snap nu ook heel goed dat jullie graag in de casa's willen slapen en af en toe in een resort ;-)
    Wat zien ze er toch mooi en knus en kleurrijk uit. Sowieso erg kleurrijk en volslank en veel kinderen, zou me er ook goed thuis voelen, vele knuffels ;-) xxxx

• 02 Januari 2015 - 08:50

Carla En Dick Wind:

Dank voor jullie leuke reisverslagen en natuurlijk de beste wensen voor 2015 met heel veel fietsplezier!!!

• 03 Januari 2015 - 16:15

Margreet:

leuke verslag + mooie foto’s. Bewaar je het verslag ook in 1 document digitaal ? Kunnen wij het volgende keer gebruiken als we er naartoe gaan…

• 03 Januari 2015 - 21:33

Pieter Houwing:

Joop en Ali, heel mooi verhaal. Voor ons heel bekend. Hebben in 2008 een rondreis gemaakt(georganiseerd). Vonden dat heel boeiend. Nog een fijne voortzetting van jullie trip. Groeten Pieter en Johanna Houwing. Een goed en gezond 2015