Naar Cuba - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Naar Cuba - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Naar Cuba

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

16 November 2014 | Nederland, Groningen

Zondag 16 november,

Dag allemaal,

Woensdag vertrekken we naar Cuba om daar een maand te gaan fietsen. Cuba is een groot eiland dat 1250 km lang is. De breedte is gemiddeld 100 km. De temperatuur ligt tussen de 25 en 30 graden. Er valt in de wintermaanden weinig regen. De wind waait meestal uit het oosten. Bovendien is het eiland nogal heuvelachtig. Om al bovenstaande redenen hebben we besloten niet het hele eiland te gaan verkennen maar het westen en midden van het eiland. We vliegen naar Varadero ongeveer 150 km. ten oosten van Havanna. Bij Varadero liggen de grote toeristenresorts en eindeloze parelwitte stranden.. Daar brengen wij de eerste twee dagen door in een resort. (Breezes Bella Vista, all inclusive!)
Vervolgens fietsen we naar Havanna en vandaar verder naar het westen. Hoe ons programma er precies gaat uitzien weten we nog niet. Nederlandse fietsgidsen over Cuba bestaan nog niet. Tenzij je met een reisorganisatie fietst. Maar er is wel een goede Canadese gids met vele routes die je kunt knopen. Ietwat gedateerd, dat wel. Maar we denken dat de infrastructuur op Cuba nog niet zo veel veranderd is.
Wij geven jullie al deze informatie vooraf omdat er in Cuba nauwelijks internet voorhanden is. De Cubaanse overheid wil graag controle houden op de informatiestroom richting zijn burgers en om die reden is internetgebruik aan strenge banden gelegd. Er is in Cuba slechts een handjevol hotels waar wifi beschikbaar is. Misschien dus in het resort waar wij de eerste twee dagen zijn. Verder zijn wij van plan bij de Cubanen thuis te gaan overnachten, in Casas Particulares . Voor de Cubanen een manier om aan CUCs ,het betaalmiddel voor toeristen, te komen. Cubanen hebben gewone pesos, waarmee in ieder geval geen luxe goederen , zoals bv een wasmachine of shampoo, gekocht kan worden.
In de meeste plaatsen is er wel een staatsgerund Etecsa internetkantoor, waar je als toerist online kunt. Voor 6 CUC (5 euro) koop je een tegoedkaart om 1 uur te internetten. Maar dan schijn je eerst in een rij te staan om een kaart te kopen en daarna in de rij om een oude computer te bemachtigen met een langzame verbinding. Dus, een stukje tekst plaatsen zal misschien nog lukken maar foto's erbij zeker niet. Dus we laten de laptop thuis.
Jaloersmakende plaatjes van parelwitte stranden plaatsen we wel als we weer terug in Nederland zijn.!

Groetjes JA

• 16 November 2014 - 16:39

Jan En Greetje:

Een HELE fijne/mooie vakantie gewenst!!

• 16 November 2014 - 16:49

Maguurke En Anna:

Spannend! We wensen jullie veel reisplezier en een fantastische vakantie.

• 16 November 2014 - 17:36

Saskia:

Dag buurtjes,

omdat jullie zo ver weg wonen is het fijn dat ik jullie even kan mailen ;)

Een goed vooruitzicht, Cuba! Ik ben heel benieuwd. En niet alleen naar de jaloersmakende plaatjes hoor. Jette gaat er komende zomer heen, maar niet op de fiets. Wel overnachten in de CP's, dat is geloof ik de enige mogelijkheid als je niet 'gevangen' wilt zijn door de grotere hotelketens.
    Hoe dan ook, een geweldig mooie reis toegewenst met vele mooie ontmoetingen!

(en wij sturen dan rond de Kerst wel jaloersmakende plaatjes uit Schotland....of niet natuurlijk, als het twee weken lang regent :P)

Hasta luego!
    Saskia

• 16 November 2014 - 21:00

Joke:

Hallo Joop en Ali
    Lag nog in bed toen het bekende pingeltje afging van er is mail.
    Zag dat het van jullie afkomstig was en dacht, draai me nog even om en lees het later wel.
    Wist wel dat het de start naar de cubanen zou zijn ;-)
    Zie jullie vooraf nog wel even, vele knuffels en tot later xxxx

• 17 November 2014 - 11:25

Ben & Ingrid:

Dat is een mooie bestemming in de winter. We zullen jullie verslagen met aandacht lezen, maak er een mooie tocht van !

Ben & Ingrid

• 17 November 2014 - 16:48

Carla En Dick Wind:

Hoi Joop en Ali,
    Wij wensen jullie een hele fijne reis toe en kijken weer uit naar de verslagen.
    Groetjes,
    Dick en Carla

• 17 November 2014 - 21:04

Hannie En Thom Bulthuis:

Dag Joop en Ali,

Wij wensen jullie een hele goede fietstocht toe in Cuba. We zien uit naar jullie verhalen en foto’s.
    Veel plezier.
    Hartelijke groet,