Tavolara - Reisverslag uit Porto San Paolo, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Tavolara - Reisverslag uit Porto San Paolo, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Tavolara

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

28 Juli 2013 | Italië, Porto San Paolo

Porto San Paolo, 26 juli
Hoewel Olbia maar 6 km van de camping verwijderd ligt, maakt de route een omtrekkende beweging om over rustige wegen de stad te bereiken. Tot Golfo Arranci valt het met de verkeersdrukte mee, maar daarna is er vrij veel (vracht)verkeer. Dit zal de rest van de etappe zo blijven. Het rijden over rustige wegen is hier nu niet mogelijk. In Olbia, na 25 km, gaan we eerst naar de veerboothaven om ons te informeren over de vertrektijden van de ferry naar Civitavecchia. Mobylines heeft de beste tijden: vertrek om 9 uur en aankomst om 14.30, zodat er nog tijd is naar een camping te fietsen. Daarna bekijken we het “Centro Historico” van Olbia, we zijn niet echt onder de indruk. We hebben waarschijnlijk al te veel historische centra op onze reizen gezien. Op een plein drinken we koffie waar Joop ook een kapperszaak ziet. Hij is al lang van plan iets aan het haar te laten doen en stapt de zaak binnen. Een goede beslissing, nog nooit is hij met zoveel vakmanschap geknipt. De pasfoto diende als voorbeeld, de kapper knikte begrijpend en ging aan de slag. Na ruim een half uur, wassen, snijden, knippen, snijden, borstelen, föhnen, knippen, borstelen,föhnen, oren en wenkbrauwen, is het resultaat pico bello. Kan hij er weer een tijdje tegen. Na dit niet geplande oponthoud fietsen we door naar Porto San Paolo, nu over de SS125. Er is geen andere mogelijkheid. Toch heel anders fietsen dan we gewend waren. Bij de camping besluiten we niet verder af te zakken op Sardinie, maar binnenkort terug te keren naar het vaste land. ’s Middags zitten we tussen de vele Italiaanse families op het (drukke) strand bij de camping. We eten in het restaurant bij de camping, op het eind van de avond wordt Ali hier geprikt door een wesp.
Porto San Paolo, 27 juli
Vandaag een bezoekje aan Porto San Paolo en daarna weer naar het strand. Op het campingterrein bevindt zich ook Happy Diving Sardegna en zij organiseren diverse uitstapjes. Zondag een halve dag snorkelen in het natuurpark Tavolara. Lijkt ons erg leuk en we schrijven ons in voor deze trip. Het strand is nog drukker dan vrijdag, maar niet ongezellig. Er valt erg veel te bekijken. ’s Avonds, bij het koken, gebeurt het opeens. We krijgen bezoek van grote aantallen wespen. Het blijkt dat er vlakbij ons plekje een wespennest onder een pannendak zit. We worden weliswaar niet gestoken, maar het blijft wel erg lastig. Na de snorkeltrip van morgen maar kijken wat we gaan doen, in ieder geval niet op dit plekje blijven staan.
Porto San Paolo, 28 juli
Ook bij het opstaan zijn de wespen weer actief. Rustig ontbijten is voor Ali niet mogelijk, al lopend wordt de muesli gegeten. We overwegen op te pakken en een hotel in Olbia te nemen. Maar eerst toch maar de snorkeltrip. Met 2 enthousiaste begeleiders, 8 volwassenen en 3 kinderen wordt de trip gemaakt. Voor vertrek eerst allerlei formulieren invullen en ondertekenen i.v.m. aansprakelijkheid.In Azie maalt men daar niet om.. Daarna per busje naar de haven van Porto San Paolo en inschepen. Het waait tamelijk hard en er is veel golfslag, niet ideaal voor het snorkelen. De begeleider legt het programma uit en geeft voor ons een korte samenvatting in het Engels. Hij belooft naar plekjes te gaan waar het water spiegelglad is en er veel vissen te zien zijn. De weg er naar toe, tja de golven zijn er nu eenmaal . Dus onderweg veel opspattend boegwater. De snorkelplekken zijn inderdaad prima, maar de kleurenpracht van de vissen in tropische wateren zien we hier niet. Onderweg legt de begeleider vele dingen aangaande dit natuurpark uit. Een geslaagde trip. Terug op de camping moeten we besluiten wat we gaan doen. Eerst nog maar de was in de machine en lunchen. De wespen zijn uitgevlogen en bijna niet ter plekke. Vanavond is dit wel anders. We melden het wespennest bij de campingleiding, zij waren nog niet op de hoogte. Er wordt ons een nieuwe plek aangeboden, groot, schaduwrijk en wespenvrij. We besluiten te verkassen en morgen de boot naar het vaste land te nemen.
Ciao, JA

• 29 Juli 2013 - 00:30

Joke:

He Joop en Ali, wat erg geprikt door een wesp en ben vergeten een epipen van mij mee te geven had nl extra gehaald. maar goed te laat. Hoop dat het is meegevallen, denk het wel anders hadden jullie het wel gezegd. Nu maar zorgen dat de wespen niet meer in de buurt komen en niet te donkere kleren aan.
    Wat zien jullie lekker bruin, vele knuffels en doei he xxxx