Island hopping - Reisverslag uit Alghero, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Island hopping - Reisverslag uit Alghero, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Island hopping

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

17 Juli 2013 | Italië, Alghero

Propriano, 15 juli
Wij vermoeden dat Kees Wisse, van de Hispania route, de gastschrijver van deze etappe is geweest. Voor de etappe van vandaag staan 1 a 2 fietsertjes aangegeven. We besluiten daarom de hele etappe te rijden i.p.v. in 2 keer, zoals we tot nu toe gedaan hebben. De klim naar Coti-Chiavari is 10 km lang en gaat naar een hoogte van 500 m. Het staat ingetekend als een geleidelijke klim van 5%. In werkelijkheid zitten er flinke stukken in van 7-8% en in haarspeldbochten gaat het regelmatig boven de 10%!. Gelukkig is het een leuk, smal weggetje met weinig verkeer. Kurkeiken en eucalyptusbomen geven veel schaduw. Daarna volgt er een korte afdaling, gevolgd door weer een klim met 125 hoogtemeters in nog geen 2 km. En er zit ook nog een kleine afdaling in. Dus weer een aantal keren meer dan 10 % klimmen. Een paar km verderop gebeurt weer hetzelfde. Nu moeten we zelfs tot 15% klimmen. Voor het eerst op Corsica moet Ali weer duwen. Onderweg komen we in tegengestelde richting een Duits fietsstel tegen. Zij zijn begonnen met fietsen op Cagliari op Sardinië en hebben de hele westkust gefietst. Dit is hun tweede fietsdag op Corsica. Zij vinden het hier tot nu toe veel zwaarder fietsen. Na ongeveer 75 km, na nog zo’n lastig bultje te hebben genomen, komen we op de camping in Propiano aan. Vanuit Propiano vertrekt er elke dinsdag en donderdag een veerboot naar Porto Torres aan de westkust van Sardinië. De boot vertrekt om 7.30, het ticketbureau gaat om 7 uur open. Dus morgen nog vroeger op.
Alghero, 16 juli
Om 5.20 gaat de wekker en om 7 uur kopen we de kaartjes. De fietsen mogen gratis mee. We hebben nog tijd voor een kopje koffie aan de haven. Om 7.20 schepen we ons in, de boot vertrekt uiteindelijk om 7.50. Het niet zo’n luxe schuit als die naar Bastia, maar wel van alle gemakken voorzien. Het is een combinatie van vracht-en passagiersboot en is vertrokken vanuit Marseille. Voor de passagiers is er een restaurant, lounge, bar, TV- en speelkamer, en een bioscoopzaaltje. Ligstoelen zijn er niet, dus we brengen het grootste deel van de overtocht lezend in de comfortabele stoelen/bank in de lounge door. Om 11.45 komen we aan in Porto Torres, nadat er vlak voor de haven een loods aan boord wordt getakeld. We fietsen nog 40 km naar het zuiden om de rest van de dag en morgen in Alghero door te brengen.
Omdat er nauwelijks geklommen hoeft te worden, het is licht heuvelachtig, doen we deze afstand in iets meer dan twee uur. Zo snel is het de laatste weken nooit gegaan. De camping ligt pal aan zee, vlakbij het stadje en is de duurste camping tot nu toe. Voor een “luxe” camping is het sanitair wel schoon, maar primitief. Voor een warme douche moet je zelfs nog muntjes (0,50 euro) kopen. In de folder lezen we dat per 1 augustus het (Italiaanse) hoogseizoen begint, prijzen gaan verder omhoog. Voor 2 personen en een kleine tent betaal je dan 40 euro per nacht. Tegen die tijd zorgen we dat we weer op het vaste land van Italië zitten.
Ciao, JA

• 17 Juli 2013 - 22:32

Joke:

Hallo Joop en Ali, alweer een landje verder en tijd vliegt voorbij.
    Geniet nog even van het lichte traject na al die bergen toch wel een mooie manier om af te trainen lijkt mij.
    Weet van Teresa dat Italie toch wel heel duur is dus jongens zuinig aan he ;-) je moet toch wat sparen voor de volgende trip.
    Het is hier wat rustiger geworden en gelukkig mooi weer al heb ik deze veelal slapend door gebracht.
    De Planten staan volop in bloei in jullie tuin en geniet er best wel van.
    Ben nu vanaf morgen even wat langer vrij en neem dan een boekje voor achter het huis mee en zondig me even van al de geluiden af ga geniet van de kikkers in de sloot.
    Helaas zijn de waterlelys afgedreven bij de buren en die daarna??? Hoe dat nou weer mogelijk is vraag ik me wel een beetje af?? Wens jullie nog zonnige en rustige weken toe, ik ga nu aan het werk ;-( doei xxxx

• 18 Juli 2013 - 15:15

Margreet:

kom dan even langsfietsen....... Wij gaan morgen naar Palombaro en zijn daar tot 24 augustus..

veel plezier verder,
    Jan en Margreet

• 18 Juli 2013 - 20:56

Henk & Jacqueline:

Moi Joop & Alie,

Wij genieten keer op keer van de reis verslagen.
    Kei goud.

Mvg ons.