Lourdes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Lourdes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Lourdes

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

12 Juni 2013 | Frankrijk, Lourdes

Baudreix, 10 juni
We doen het na de zware dag van gisteren kalm aan. Na het ontbijt, samen met de andere gasten, blijven we in de gezellige eetkeuken zitten en werken onze blog bij. Bovendien miezert het, dus geen reden om ons te haasten. Patrick verzorgt ons goed met koffie. Tegen 12 uur is het droog en vertrekken we. Patrick en Corinne doen ons uitgeleide en we krijgen zelfs een knuffel. Nogmaals, wat een geweldig adres! We hopen vanavond eindelijk weer eens te kunnen kamperen. De vooruitzichten zijn goed. We fietsen steeds langs de voet van de Pyreneeën en het gaat stevig op en neer. We zien nu de sneeuwbedekte toppen, wat een prachtig gezicht. Onze route gaat een tijdje gelijk op met de fietsroute naar Santiago. Vandaag al meer fietsers met bepakking gezien dan in de hele voorgaande periode. We blijven een tijdje staan praten met een jonge fietser uit Engeland. Hij vertelt dat hij op weg is naar de Col de Somport. Dan rij je de verkeerde kant op zeggen we. De Somport ligt daar! Ergens dus een verkeerde afslag genomen. Wij komen tot 3 keer toe een gemene kuitenbijter tegen. Steeds minder dan 1 km. maar wel 10% (of meer). Daar heeft Ali even helemaal geen zin in na gisteren. Zij loopt/duwt wel even.
Bij de laatste “wandeling” loopt ze op met een krasse dame, gezellig keuvelend in het Frans dat opeens heel gemakkelijk lijkt na het geworstel met het Spaans. Quel age avez-vous? 63, c’est jeune. Moi,j’ai quatrevingt-dix. Ze vertelt dat ze veel in de tuin werkt , zoveel mogelijk lopend overal naar toe gaat (faire de sport) en gezond eet. Het is intussen prachtig weer geworden dus we kunnen de tent opzetten. We hebben de kampeerspullen tenslotte niet voor niets al die weken meegezeuld. Bij de camping is een uitstekend restaurant, we gaan nog niet zelf koken. Langzaam weer leren voor onszelf te zorgen, niet te veel tegelijk.
Lourdes, 11 juni
Vandaag maar 30 km, we willen nogmaals Lourdes bezoeken. Lang geleden zijn we ook al eens door Lourdes gefietst en hebben het toen onmiddellijk de rug toegekeerd. Intussen vele kerken, moskeeën en tempels verder zijn we iets milder geworden (en ook ouder en misschien wijzer). En het past ook prima in het rijtje fietsen naar Rome en Santiago de Compostela. In Nay drinken we koffie en op de plaatselijke markt kopen we ambachtelijke boerenproducten, kaasjes en worst. We zetten onze tent neer op loopafstand van de grot. We komen nu via de rustige achterkant het religieuze complex binnen en wandelen langs de Cave de Pau naar de grot. We zien honderden mensen uit alle windstreken hier troost en genezing zoeken (en soms vinden). En natuurlijk gaan wij ons ook laven en wassen aan het Lourdeswater. Het smaakt prima. Via de hoofdingang wandelen we het stadje in en worden weer geconfronteerd met de commerciële poppenkast waar we toen zo op afgeknapt zijn. Joop koopt voor Ali een mascotte voor aan haar stuurtas. Het moet lichtgewicht zijn en er moet Lourdes op staan. Nadat we het gekocht hebben en nader bestuderen blijkt St. Christoffel er op te staan, de patroonheilige van de reizigers. Het moest zo zijn…
Het pilsje later op het terras smaakt ook prima. De komende dagen blijven we korte etappes maken. Er liggen een paar leuke stadjes op de route.
Au revoir, JA

• 12 Juni 2013 - 11:26

Harrij:

He zus/zwager
    Vanuit Panningen (Limburg)waar we nu zijn neergestreken na een weekje fietsen in Zeeland.
    Gisteren de Grote Peelroute gedaan.
    Als het mooi weer is,wat we delaatste week hebben gehad ,dan is het best leuk
    in ons landje.
    We hebben nog even getwijfeld of we toch niet door zouden rijden naar Zuid Frankrijk maar toch maar gekozen voor Limburg.
    Alles gaat verder ok
    Groeten Ina Harrij

• 12 Juni 2013 - 12:06

Joke:

Hallo Joop en Ali, wat ziet het daar schattig uit bij Patrick en Corinne, kan me indenken dat je je daar thuis voelt en dan zo'n mooie grote keuken met koffie, tja daar ga je voor ;-). Het ziet er nu wel even anders uit dit stukje frankrijk het lijkt me wel heel leuk om toch in Lourdes een keer te gaan kijken al zou het met de zonneboempjes zijn. Leuk dat marktje net wat voor mij, vele knuffels en succes op de campings en natuurlijk rustig aan met alles, de eetgelegenheden blijven toch wel heerlijk en aantrekkelijk daar xxxx

• 13 Juni 2013 - 13:37

Margreet:

en.............. zijn jullie echt opgeknapt van Lourdes ? Voelen jullie je beter? Het ziet er allemaal geweldig uit; hier miezert het weer en er staat een harde wind. Gewoon doorreizen dus..