De Molino - Reisverslag uit Barrax, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu De Molino - Reisverslag uit Barrax, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

De Molino

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

06 Mei 2012 | Spanje, Barrax

Barrax, zondag 6 mei 2012

Het heeft bijna onafgebroken 48 uur geregend. Als wij Alarcon verlaten is het droog, de bewolking breekt en we zien zowaar iets blauws. We werpen nog een laatste blik op het stadje en de stuwdam, het begin van het Embalse de Alarcon.
La Mancha is een grote hoogvlakte met voornamelijk agrarische activiteiten, de herenboerderijen heten hier Finca’s. We zien een erg grote urn (kruik) langs de weg, waarvan we de functie niet weten ( misschien een rara?). Ook zien we veel groen en roodbruine ( omgeploegde aarde) tinten en daarboven Hollands aandoende luchten. In Tebar is het in de kroeg erg gezellig, lijkt wel op Fruehschoppen, om 11 uur wordt al uitgebreid geborreld en gegeten ( broodjes oftewel bocadillas). Wij houden het toch maar bij koffie. We rijden verder, laten de donkere luchten achter ons en zien veel moderne windmolenparken. De beroemde Don Quichotte- molens hebben we nog steeds niet gezien, helaas. De wijnstokken staan kaal en zielig met de voeten in de plassen. De hoofdroute gaat 40 km over een fietspad langs een kanaaltje, dat lijkt ons saai. We gaan gewoon over de “grote” weg, het is immers zondag, dus weinig verkeer. Voorbij Casas de Benitez, bij een nieuw aangelegde rotonde/weg raadplegen we de GPS. De bewegwijzering is hier minimaal. We willen naar La Roda en de GPS wijst ons de weg. Na 1 km asfalt worden we een onverharde weg, dus dirty road, opgestuurd. Mooi, kunnen we gelijk onze mountainbike- achtige banden uitproberen. We ploeteren een aantal km’s vrij gemakkelijk over een kletsnatte zandweg door een onwijs mooi landschap. Zandverstuivingen en bloeiende heidevelden.
In La Roda lunchen we op een pleintje met bankjes (pas om 2 uur,… Spaanse tijden).
Het is van hier nog 20 km naar Barrax, waar we gaan overnachten. In Barrax kunnen we dan eindelijk de Molino bewonderen. En we eten hier de eerste verse asperges dit jaar, heerlijk gecombineerd met Iberische jamon (ham) en een grote schaal patat met. Heerlijk, zelfs met de karaf rode huiswijn.
Adios, JA

• 06 Mei 2012 - 21:09

René:

Hallo onbekende fietsers,
    Wij volgen jullie met belangstelling. Wij fietsen deze route (maar dan van zuid naar noord) in juni 2008 (met héél veel zon en warmte) en op 3 juni vliegen we naar Malaga en fietsen dan de via de la plata naar Santiago en de terugroute door noord spanje tot bordeaux. Een feest der herkenning dus, deze reisverslagen van jullie, en straks, de voorpret voor onze komende tocht.
    Veel plezier, een goede tocht en het weer wordt zo te zien een stuk beter!

• 07 Mei 2012 - 07:14

Joke:

Hoi Vakantiegangers, eindelijk de zon, gelukkig maar. Lees net dat Rene ook deze route heeft gereden en straks denk ik dezelfde route neemt als jullie terug van zuid Spanje naar Nederland?
    Jullie ploeterden door de modder, ik vannacht op mijn werk, dat leek net als jullie modder maar denk dat het bij mij(de kinds)meer rook. Het was geen leuke nacht, ben blij dat ik de zon bij jullie zie en ook op dit moment achter het huis, hoop dat ik deze nacht snel mag vergeten, duik zo mijn bed in. Vele knuffels en doei xxxx

• 07 Mei 2012 - 21:17

Bert En Jelleke:

Je zou denken dat deze kruiken er staan om het vele regenwater op te vangen.
    Maar nee, de stad is bekend vanwege de grote aardewerken kruiken die hier vervaardigd worden.

zo leven en denken we toch op afstand met jullie mee.
    Hier alles okee!

• 08 Mei 2012 - 10:20

Gonnie:

Wat een tocht met zoveel regen. Laat de tent maar ingepakt.
    Maar na regen komt zonneschijn. Ik gun het jullie !