Ontwikkelingshulp? - Reisverslag uit Chiang Khan, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Ontwikkelingshulp? - Reisverslag uit Chiang Khan, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Ontwikkelingshulp?

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

29 Januari 2019 | Thailand, Chiang Khan

Chiang Khan, 29-01-2019

Na een kleurig ontbijt worden we door Mike en Ben uitgezwaaid. We krijgen nog wat lekkers mee voor onderweg en van Ben een knuffel. Het is ons hier erg goed bevallen. Onderweg, in het dorp Ban Hat Bia, zien we in stalletjes een soort peulen liggen. Ali is nieuwsgierig en stapt af om te vragen wat het is. De man opent een 'peul' en we mogen proeven. De inhoud is dadelachtig. We kopen een zakje, 500 g. Ali overhandigt 20 baht, de man blijft kijken en zegt hah-sip baht. Joop kan intussen tellen en dacht dat hij sip-hah baht had gezegd. Oftewel 50 dan wel 15. Joop zegt tegen Ali doe nog maar een 20 baht biljet. Wij denken dat de zaak nu goed geregeld is. De verkoper zegt nogmaals hah-sip/sip-hah en geeft ons het zakje en zwaait ons hoofdschuddend uit. Joop had nog maar tot 10 leren tellen, dus het verschil tussen 50 en 15 ? Wij denken goed betaald te hebben voor de ???? en beschouwen de 'fooi' als lokale ontwikkelingshulp. Enige kilometers verder opnieuw stalletjes met hetzelfde product, nu met prijs: 100 baht/kg. Dus achteraf weinig ontwikkelingshulp!Nog een eindje verder zien we mensen bezig de peulen uit de bomen te halen. We staan even te kijken. Een dame komt op ons af en biedt ons een handvol aan. Tja... We zijn intussen ook al andere fietsers tegen gekomen. Een Berlijns koppel op een tandem. Na ongeveer 30 km. zien we een paar heel grote piemels liggen. We lezen dat dit zogenaamde lingams zijn. In het Hindoeïsme symboliseert dit de scheppingskracht van de god Shiva. Om half 2 rijden we Chiang Khan binnen. Dit plaatsje is het toeristische middelpunt van de provincie Loei . We rijden door de autovrije hoofdstraat. Er zijn veel traditionele houten huizen. De meeste dienen als restaurant, winkel of guesthouse. Het ziet er wel gezellig uit. Ons onderkomen, geen hut of bungalow maar een houten huisje, staat in een mooi aangelegde tuin. We installeren ons en lopen daarna naar de nabijgelegen grote supermarkt Big C. Voor ons is zoiets altijd een excursie. Leuk om te zien welke producten er verkocht worden. Later in de middag fietsen we 1,5 km. terug naar het centrum om een terrasje te pakken en iets te eten. We besluiten hier een dagje extra te blijven.
JA

• 29 Januari 2019 - 10:50

Dick En Carla Wind:

Het is heel leuk om weer jullie dagelijkse berichtjes te ontvangen!!!