Op de camping - Reisverslag uit Pak Chom, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Op de camping - Reisverslag uit Pak Chom, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Op de camping

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

28 Januari 2019 | Thailand, Pak Chom

Pak Chom, 28-01-2019

Het eten gisteravond was weer heerlijk. Veel verse groenten en kruiden. Alleen jammer dat Ali had gezegd dat het niet te spicy mocht zijn. Voor de zekerheid heeft de kokkin, dochter van eigenaresse, de scherpe kruiden en pepers helemaal achterwege gelaten. Om haar niet in verlegenheid te brengen hebben we het zo maar gelaten. We hebben heerlijk geslapen in ons hutje. Wel had de eigenaresse gewaarschuwd dat het heel koud zou worden. Zo'n opmerking nemen wij met een korreltje zout. De Thai doet bij 25º al gauw een jas aan en een muts op. Maar met zo'n goed ventilerende hut en in de buurt van de rivier koelde het inderdaad flink af. We hebben zelfs onder een dekbed geslapen. 's Morgens zien we bij de ingang van het woonhuis een tafel met offergaven staan. Meestal worden de gaven in geestenhuisjes gezet, maar die hebben wij bij dit huis niet zien staan. De gaven om de 'huisgeest' of een andere geest tevreden te houden is een oeroud bijgeloof een heeft niets met het boeddhisme te maken. Vandaag en morgen staan er twee korte ritten op het programma. Wij volgen gewoon de etappes van Awol. Het is al tegen 10 uur wanneer we op de fiets stappen. De omgeving is prachtig. Een gevarieerde tropische fauna. De weg gaat steeds op en neer langs de rivier. De hoogte verschillen zijn maximaal 30 meter. Wanneer het ene heuveltje is geweest ben je door de vaart van de afdaling alweer halverwege de volgende. Al met al maken we vandaag 500 hoogtemeters. Onderweg stoppen we even om bij een tabakverwerkingbedrijfje te kijken. We pakken twee keer een terrasje aan de Mekong. We doen het kalm aan. Bij het laatste terrasje oefent Joop onder begeleiding van de eigenaresse het tellen tot 10 m.b.v. baht muntstukjes. Het gaat dan vooral om de juiste uitspraak/toonhoogte. Best lastig. Om kwart voor 3 komen we bij onze volgende hut aan. Deze, een van de vier, staat op een campingterrein. Maar een hut mogen we het niet noemen, het is een luxe bungalow. De camping is op het moment leeg, maar volgens de eigenaar komen er regelmatig (fiets) kampeerders.(Mekong Riverside Resort and Camping). De eigenaar is een Canadees en zijn Thaise vrouw kookt geweldig (volgens haar man). Bij aankomst toont zij ons de menukaart, ze wil op tijd met de voorbereidingen beginnen. We maken later, op aanraden van het echtpaar, een wandeling langs de Mekong om de zonsondergang te zien. Die is mooi en het eten voortreffelijk. Weer een mooie dag.
JA

• 28 Januari 2019 - 12:40

Joep Van Der Meijs:

Beste Ali en Joop,
    Jullie missen volgens mij de witte bomen en het sneeuwruimen.
    En thais kun je hier ook leren.
    En waar is de schnitzel?
    Geniet ervan. Groetjes.

• 28 Januari 2019 - 12:42

Ron:

Mooie foto,s en jullie verhalen over het heerlijke eten doet mij watertanden.

• 28 Januari 2019 - 16:33

Joke:

Zo Joop en Ali wat is dat toch met jullie, zoeken jullie een Bungalow dan wordt het een "Hut" met gaten en zoeken jullie een "hut"dan is het een Bungalow en wat voor een, wat ziet dat er weer mooi, lux en gezellig uit ben echt heel jaloers aan het worden, ik zwoegen op mijn werk en jullie zwoegen op de fiets, tja wat is er nu leuker :-) ik weet het wel hoor. Heel veel plezier en leuke foto's xx liefs van ons 4(7) :-) ze houden de boel goed in de gaten die knuffels.