De Apennijnen in - Reisverslag uit Teora, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu De Apennijnen in - Reisverslag uit Teora, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

De Apennijnen in

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

06 Juni 2018 | Italië, Teora

Teora, 06-06-2018

Gisteravond hebben we heerlijk gegeten bij een “Macelleria Gastronomia”. Zoiets als in Duitsland en Oostenrijk eten bij een Metzgerei. Maar hier was het wel iets luxer en de slager tevens een uitstekende kok. Er werd maar een beperkt aantal gasten toegelaten. We hadden een “huiskamerrestaurant” gevoel. Vandaag beginnen we met het bedwingen van de Apennijnen. Het is heerlijk fietsweer, half tot zwaar bewolkt, niet te warm en een verfrissend windje. Wat is het hier mooi! We worden begeleid door vlinders, hagedissen, bloemen en vogelgeluiden. We drinken koffie bij een prachtige Agriturismo met zwembad. Rond het middaguur zitten we op een muurtje bij een industrieterreintje van Calitri Scalo iets te eten. Daar stopt een busje met Vincenzo erin. Hij vraagt of we hulp nodig hebben. Hij vertelt dat hij op het terreintje een bakkerij heeft en zelf ook veel (race)fietst. Hij rijdt verder maar komt even later aangefietst met een zak lekkernijen uit de bakkerij. Hij nodigt ons uit om met hem mee te gaan de bakkerij te bekijken en zijn familie te ontmoeten. Daar krijgen weer allerlei versgebakken koekjes toegestopt. We worden helemaal blij van zoveel hartelijkheid. We gaan verder en klimmen hoger en hoger op een aangenaam geleidelijke manier. We verlaten Basilicata en rijden Campania binnen. We bereiken het hoogste punt van vandaag, 800 m. Daarna dalen we af naar Teora. Daar slapen we in de jeugdherberg van de gemeente. Maar eerst even een biertje. Op het terras worden we gelijk opgenomen in de dorpsgemeenschap. Heel hartelijk en gezellig allemaal. Wij 'moeten' naar het beste restaurant van de streek zegt men. Het is een Agriturismo waar louter met streekproducten wordt gekookt. Vooral de porchini en tartuffi worden aanbevolen. Daar hebben we wel oren naar. Echter, het ligt 2 km. verderop, de berg af. In het donker na het eten weer omhoog zien we niet zo zitten. Er wordt direct vervoer voor ons geregeld en men wil gaan reserveren. Helaas is juist vandaag de rustdag. Dus tipt men ons een andere eetgelegenheid, op loopafstand. Bij de Ostello worden we, echt waar!!!, door de burgemeester van Teora en twee assistentes allerhartelijkst ontvangen. De dag kan niet meer stuk.
Ciao, JA

• 06 Juni 2018 - 20:57

Joke:

He Joop en Ali, wat weer een verrassing, kan me indenken dat jullie dag niet meer stuk kan, hoop dat het eten ook zo lekker is :-). Weer mooie plaatjes en prachtig mijn lievelingsbloemen, de klaproos, die staan toch altijd langer dan de papavers die zijn altijd snel uitgebloeid, groetjes van ons xxxx

• 07 Juni 2018 - 09:18

Hanneke En Dick:

Hai JEA,
    Heel herkenbaar allemaal. Overal lekker eten en vriendelijke mensen,zelfs hier in het noorden.
    Wij hebben enkele dagen geleden de Appenijnen achter ons gelaten. Met dubbele bepakking en een italiaanse stadsfiets in de bergen was best zwaar. Ook op een camping daar geweest. Nu de povlakte overgetoken,nog steeds mooi weer. Komen nu bij in een agriturismo met zwembad. Morgen naar Gardameer. Regen voorspeld helaas. Sterkte met de klimmen en op naar? Napels ofzo? Wij hebben ooit in de Silencio ten zuiden van Napels gefietst. Mooi!
    Groetjens, Hanneke en Dick.