Melfi - Reisverslag uit Melfi, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Melfi - Reisverslag uit Melfi, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Melfi

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

05 Juni 2018 | Italië, Melfi

Melfi, 05-06-2018

Middeleeuws Melfi ligt aan de voet van de vulkaan Vulture. Het gebied is dan ook zeer aardbevingsgevoelig. De ommuring van de stad is uniek voor Zuid-Italië. Het is dan ook jammer dat een zware aardbeving in 1851 veel heeft vernield. Zoals zoveel oude steden in Italië is overkomen en nog steeds overkomt. Wij gaan eerst op zoek naar een I(nformatie). Die blijkt in het stadhuis te zijn. We willen graag een unieke Chiesa Rupestre bezoeken vanwege de mooie fresco's uit de 13e eeuw. We worden verwezen naar Piazza Umberto (Pro Loco Melfi). De deur daar zit echter potdicht, er staat wel een telefoonnummer dat je kan bellen. De meneer aan de telefoon zegt dat hij er over 5 minuten is. En jawel hoor, geen minuut te laat. Hij laat ons het kantoor binnen en even later komt er nog iemand die goed Engels spreekt. Wat een service! We spreken af dat we om half 4 bij het station staan, daar worden opgepikt door de gids, Michelangelo, naar de kerk rijden en worden rondgeleid. De bezichtiging kan namelijk alleen op afspraak. We dwalen aan de hand van de gekregen documentatie door Melfi. Prachtig. En geen toerist te bekennen. Met is hard bezig Melfi voor het toerisme te ontsluiten. Bij de vele monumenten staan informatieborden, tweetalig (It/En). Het stadje is voor Nederlanders nog een onontdekte parel. Het heeft een rijke geschiedenis.Ook hier heeft Federico II, die van Castel del Monte, een groot kasteel laten bouwen. Hij verbleef hier graag en veel, vooral om in de bossen te jagen. Om half 2 trekken we ons terug in ons onderkomen om iets aan de routeplanning te doen. Om half 4 treffen we onze gids op de afgesproken plaats. We racen op de fiets achter zijn auto aan, ongeveer 1,5 km om bij de kerk te komen. Wat we te zien krijgen is ronduit indrukwekkend. De fresco's zijn in Byzantijnse en Romaanse stijl gemaakt. We brengen daarna onze fietsen terug naar de B&B en gaan aan het eind van de middag Melfi verkennen en er iets eten.
Ciao, JA

• 06 Juni 2018 - 20:49

Joke:

Hallo Joop en Ali, wat verrassend om op deze wijze een rondleiding te krijgen, heel bijzonder en mooie Fresco's, heerlijk om zo rechtstreeks met de gids in gesprek te kunnen gaan, betere info kan je niet krijgen.
    Groetjes uit een zonnig Groningen xxxx