Oude Inca sites - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Oude Inca sites - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Oude Inca sites

30 November 2016 | Peru, Cuzco

Cusco, 29-11-2016
Vandaag een “vrije dag” in Cusco. Toch staat Joop voor 6 uur op om de 6 Inca-trailers van de groep uit te zwaaien. Hij is de enige en dat wordt door het groepje zeer gewaardeerd. Eigenlijk vinden ze dat hij best mee had gekund. Ali is ook wakker geworden maar kan de slaap niet meer vatten maar blijft toch nog een uurtje liggen. Joop is er intussen ook weer ingedoken en ronkt gewoon verder. Jaloersmakend! We hebben gisteren voor onszelf een programmaatje gemaakt. Op het Plaza des Armes huren we een taxi in en laten ons naar de archeologische complexen rond Cusco brengen. Eerst naar de meest verafgelegen site, Tambomachay, hoog boven de stad. We spreken met de chauffeur een prijs af. Hij blijft op ons wachten om ons daarna naar nog drie andere sites te brengen. Het weer is nogal wisselvallig. Regen, wind, onweer en zon wisselen elkaar af. In Tambomachay biedt een gids zijn diensten aan. Hij spreekt prima Engels, dus we gaan akkoord. Ali krijgt het steeds kouder, maar de gids houdt de moed er in. Hij vertelt ons zeer veel over het oude Cusco. Cusco betekent navel, middelpunt van het Incarijk, dat Tahuantinsuyo heette. Het liep van Columbia tot in Chili. Helaas hebben de Spanjaarden zich gedragen als IS. Alles van waarde werd geroofd en alle religieuze symbolen vernield. De stenen van de tempels werden hergebruikt om kerken en huizen te bouwen. We bezoeken achtereenvolgens nog Puka Pukara, Q'enqo en Saqsayhuaman. Vanaf deze laatste site kunnen we te voet de stad in dalen, waar we een late lunch gebruiken. Daarna lopen we weer naar het hotel waar Ali zich wat opwarmt. We werken de site bij en rommelen nog wat. Het is intussen happy-hour tijd geworden. We gaan weer op pad. Na de borrel gaan we opnieuw een restaurant met een goede Peruaanse keuken uitproberen (nr 3 van Cusco volgens Tripadvisor).
Adios, JA

• 30 November 2016 - 15:04

Saskia:

Het ziet er allemaal weer prachtig uit! Lijkt me ook wel wat....

Ik moest denken aan het verhaal van Jette, zij was er drie jaar geleden (op eigen houtje). Ze heeft toen een driedaagse trekking gedaan in de Colca Canyon, samen met twee Duitse jongens. De laatste dag moesten ze in twee uur 1200 meter stijgen, dat was erg zwaar. Maar tegelijkertijd was het de allermooiste ervaring die ze ooit heeft gehad vertelde ze. Het gebrek aan zuurstof, de enorme inspanning en dan de prachtige uitzichten zullen zeker bijgedragen hebben aan het euforische gevoel. Ook zij heeft het koud gehad trouwens, bij een enkel hostel lagen er warmwaterflessen in de bedden. Met een hele batterij aan sokken, truien, handschoenen en mutsen (ter plekke gekocht natuurlijk) probeerde ze zich warm te houden.

Die Spanjaarden konden er wat van. Wat hebben die overal huisgehouden. Verschilt inderdaad niets van wat er nu gebeurt in de wereld. Dat zouden meer mensen zich eens moeten realiseren.

De Peruaanse keuken moet fantastisch zijn. Afgezien van die cavia dan ;) Misschien moeten we actie voeren voor een restaurantje in Groningen?? En dan de bediening met net zulke kleurig aangeklede dames als die van de foto, liefst met baby-lama erbij...succes verzekerd!

Maak er nog wat moois van daar! Maar dat zal wel lukken, zo te lezen.

Groeten van Bert en Saskia

• 30 November 2016 - 18:28

Emjo:

Wow, ziet er allemaal erg mooi uit! Wellicht onze volgende verre reis? Peruaanse winter schijnt prima reisseizoen te zijn. Ben erg benieuwd naar alle verhalen

• 01 December 2016 - 11:03

Wat een geweldige verslagen. Behalve de koud dan, dat verwacht je toch ook niet. Wij hebben dat ook in het noorden van Vietnam gehad, bibberend onder de kleffe dekentjes. Rare ervaring als je in een warm land bent. Nog heel veel plezier. Het is hier grauw en grijs.....