Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Trinidad

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

05 Januari 2015 | Cuba, Trinidad

Triniad/Varadero 11-12 t/m 17-12-2014

Over de flanken van de Sierra del Escambray fietsen we naar Trinidad. Het gaat steeds op en neer en dat kan soms nog vermoeiender zijn dan een pas beklimmen. Maar nu niet. We hebben een heerlijke rugwind en de temperatuur is ongeveer 25 graden. 's Nachts is het prettig koel. De Cubanen vinden het echter koud.
Ongeveer 15 km voor Trinidad drinken we wat in het plantershuis van de Manaca Iznagaplantage.
Nu een bar/restaurant en een toeristische bestemming. Rondom zijn nog steeds suikerrietvelden.
De 45 meter hoge toren op het terrein werd in 1830 gebouwd door Alejo Iznaga om zijn broer en rivaal Pedro, ook een grootgrondbezitter en suikerbaron, duidelijk te maken wie het in het dal voor het zeggen had. De toren diende ook als uitkijktoren om de slaven in de gaten te houden. We fietsen hoog boven het vruchtbare Valle de los Ingenios. De naam verwijst naar de suikerfabrieken (ingenios). Het hele gebied telt meer dan 70 oude ingenios en is op de Werelderfgoedlijst geplaatst.
Op de fiets kunnen we het geheel mooi overzien.
We zijn rond 3 uur bij onze Casa. De eigenaars, een Nederlandse en een Cubaan, hebben het appartementje dat wij huren, Casa el Tulipan, zelf gebouwd (op het dak). Vanaf het grote dakterras bij het appartement hebben we een prachtig zicht op het dagelijkse Cubaanse leven, in een schommelstoel, dat hoort zo. De volgende dag fietsen we naar het strand.
Het is daar prima toeven zodat we de dag erna weer richting playa Ancon gaan. Wat later in de middag gaan we naar Trinidad, dat een sfeervol en mooi gerestaureerd centrum heeft. De stad bestaat 500 jaar. Het lijkt alsof sinds de koloniale tijd nauwelijks iets is veranderd. Na twee dagen strand worden we wat onrustig en besluiten de Sierra del Escambray op te fietsen. Het doel is een uitzichtpunt en terras, ongeveer 600 m. omhoog. Zonder bepakking, dat scheelt. De klim is pittig, regelmatig 15% en meer! Maar het lukt. Als we boven zijn worden we ontvangen met applaus door de busreizigers die ons onderweg zijn gepasseerd. Aan het eind van de middag maken we een stadswandeling, uitgezet door Lonely Planet. Onderweg zien we een feestelijk gekleed meisje. De volwassenwording van 15-jarige meisjes, uitgedost als bruiden, wordt uitgebreid gevierd. We nemen onderweg ook een kijkje in een tempel waar een aankomend priester (santero) een initiatieritueel ondergaat. De santeria is een religie dat de Afrikaanse slaven op Cuba , tegen de verdrukking in, in stand hebben gehouden. Om hun goden te kunnen aanbidden lieten de slaven ze samenvallen met rooms-katholieke heiligen.
Het einde van de Cuba-reis komt in zicht. Over drie dagen zijn we weer thuis. We gaan met de bus terug naar Varadero alwaar we nu wel van zon, zee en strand genieten.
In het vliegtuig horen we dat Obama toenadering tot Cuba heeft gezocht... Het werd tijd.
We zijn benieuwd wat dit voor het land gaat betekenen. Er is zoveel potentie!!
Groeten,JA

• 05 Januari 2015 - 14:07

Joke:

Hallo Joop en Ali.
    De busreizigers hebben zeker gelijk, jullie hebben zeker applaus verdient, niet alleen vanwege het fietsen, maar ook voor jullie mooie verhalen, jullie mooie foto's en jullie doorzettingsvermogen.
    Kan zien dat jullie van deze reizen ook echt genieten en wij ook.
    Ben trots op jullie dat jullie het toch maar weer even presteren, petje af, al zou ik het graag willen het is niet voor mij weggelegd, wat fietsen betreft, het wandelen en zonnen wel maar fietsen, echt niet.
    Joop en Ali, BEDANKT en vele dikke knuffels van ons, we houden van jullie doei xxxx.

• 06 Januari 2015 - 22:35

Fred Kuikman:

Hoi Joop en Ali
    We hebben met plezier jullie reisverslag gelezen, en foto's bekeken.
    Fijn dat jullie het zo naar het zin hebben gehad.
    We zien elkaar weer op de camping kastenhof.
    groeten Mary en Fred

• 05 Maart 2015 - 12:17

Joep Van Der Meijs:

Hallo Joop en Ali,
    Knap hoor om zo te reizen in Cuba. Maar wel bijzonder. Genoten van jullie reisverslag en foto,s.
    Groetjes,
    Joep en Lia.