Door de Cordillera de Guaniguanico - Reisverslag uit San Diego de los Baños, Cuba van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Door de Cordillera de Guaniguanico - Reisverslag uit San Diego de los Baños, Cuba van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Door de Cordillera de Guaniguanico

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

23 December 2014 | Cuba, San Diego de los Baños

Groningen,23-12-2014

Hallo allemaal,
Na een dag op en neer tussen bed en toilet voelt Ali zich zover weer herstelt, dat we besluiten verder te reizen. Voor alle zekerheid kiezen we nu toch maar voor een hotel (Hotel Moka, het enige ecohotel in Cuba) in Las Terrazas, circa 75 km van Havana. Op de fiets een miljoenenstad verlaten is meestal erg lastig omdat het doel vaak een rustige landweg is. Deze worden nooit door borden aangegeven, een GPS is dan erg handig. Volgens informatie op internet is echter de invoer van een GPS niet toegestaan zonder speciale douanevergunning (in beslagname! veelvuldig beschreven), de onze ligt dus gewoon thuis. Voor noodgevallen wel een app op Ali's oude smartphone gezet, werkt hier prima. Vandaag geen hulpmiddelen nodig, de eerste 15 km na Havana gaan toch over de Autopista A4, een 6-baans autoweg naar Pinar del Rio. We hoeven dus slechts de borden in de stad te volgen en bereiken probleemloos het begin van deze autoweg. Het is nog wel warm in Havana, maar minder drukkend. In het westen ziet het er donker en dreigend uit. Op de A4 is erg weinig verkeer, de rechter rijbaan is volledig voor ons. We zouden naast elkaar kunnen fietsen, doen we dus niet. Al gauw begint het te sputteren/ hard te regenen. Eerst schuilen we een tijdje onder bomen, later aangevuld met paraplu's. Dan trekken we de regenjas aan en rijden verder. De temperatuur is nu gedaald onder de 20°, niet meer drukkend, ideaal om te fietsen. Bij Bauta verlaten we de Autopista om verder te rijden over de Carretera Central. Na een korte pauze op het plein in Guanajay rijden we op een klein weggetje door de Sierra de Rosario naar Las Terrazas. De laatste kilometers zijn tamelijk heuvelachtig, ook het hotel ligt tegen een bergwand. Ali is bekaf en loopt het laatste stuk, is blij dat we er zijn. Het hotel is prima, maar mist de sfeer van de casa's. We liggen vroeg op bed. 's Nachts begint ook Joop klachten te krijgen: hoofdpijn en misselijkheid. Ali's klachten dus waarschijnlijk niet via voedsel, wat we eerst dachten, maar we hebben beiden een virusje opgelopen. Joop blijft tot 11 uur in bed, af en toe afgewisseld met een gang naar het toilet (overgeven). Rond het middaguur vertrekken we naar het dichtbij gelegen Soroa (20 km). De weg is eerst prima, maar verandert geleidelijk in een dirt road, soms met hele steile stukken. Ook Joop moet dan van de fiets, hij voelt zich ook slapjes.. Bij de casa aangekomen duikt Joop direct het bed in en slaat het avondeten maar over. We stellen onze plannen een beetje bij en blijven hier een dagje extra, de omgeving is de moeite waard: orchideeëntuin, uitzichtpunt (mirador) en waterval. We willen hier toch wel wat van zien en het even rustig aan doen. Zaterdag fietsen we naar San Diego de los Banos en ontmoeten de “teacher”, leraar Engels aan de middelbare school hier en ook professor Art and History aan de Universiteit van Pinar del Rio. We hebben uitgebreide gesprekken met hem over het politieke systeem in Cuba, maar ook over onderwijs, gezondheidszorg, financiële mogelijkheden en veel meer. Hij geeft ons nog een privé rondleiding door het stadje en laat ons zijn bibliotheek zien. Als tegenprestatie doneren wij 2 voetballen aan school en sluiten af met een Cubata op een terras (van een groot, onpersoonlijk hotel). Zondag op naar Vinales, hier zullen we 4 nachten blijven.
(wordt vervolgd) Hasta Luego, JA

We wensen jullie een prettige Kerst en een voorspoedig 2015

• 23 December 2014 - 16:14

Joke:

Hallo Joop en Ali, geweldig al die sieraden die daar hangen te drogen en die kleuren ;-) bedankt niet alleen voor de plaatjes maar ook voor het verslag, blijft leuk en natuurlijk kleurrijk.
    Die kerstster staat goed doei he en fijne kerstdagen xxx

• 23 December 2014 - 22:20

Margreet:

Leuke verhalen, zoals altijd. Maar wel raar dat ik weet dat jullie al weer thuis zijn. Afspraakje maken?

• 24 December 2014 - 22:33

Jacqueline & Henk:

Moi Joop en Ali

En zo als altied weer een genot om de raisverslagen te lezen.

Fijne dagen en een goed begin in 2015.

Een zeer hartelijke groet uit Wijchen.

• 25 December 2014 - 08:50

Yvonne De Kruijf:

Leuk om jullie reisverslagen te lezen. Ja ja wij volgen jullie. Altijd even Joop en Ali googelen om te zien of ze thuis zijn of op reis. Fietsgroeten van Henk en Yvonne. Jullie weten wellicht nog wel. Hebben elkaar ontmoet in 2012 op de fiets te Maleisië. Wij nu fietsend in noord Thailand met als einddoel Singapore.