Over Toscaanse heuvels - Reisverslag uit Arcidosso, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Over Toscaanse heuvels - Reisverslag uit Arcidosso, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Over Toscaanse heuvels

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

03 Augustus 2013 | Italië, Arcidosso

Capodimonte, 1 augustus
Gisteravond, voor het eerst in weken, niet kletsnat van het zweet in slaap gevallen. Het grootste gedeelte van de nacht zelfs onder de slaapzak geslapen. En wat een rust op deze camping! We horen alleen de golfslag van het meer. Op het strandje van de camping zijn ligstoelen en parasols voor de gasten (gratis) beschikbaar. Nog een dagje hier luieren is aantrekkelijk en dat doen we dus ook. ’s Morgens fietsen weer langs het meer naar Capodimonte terug, alleen hier is internet beschikbaar. Dat betekent onderweg wel een hindernis van 20%, maar zonder bepakking is deze helling te fietsen. Door een misverstand is alleen het tablet van Ali mee, het netboek van Joop ligt nog in de tent. Het bijwerken van de blog, wat de bedoeling is, kunnen we nu dus even vergeten. Helemaal niet erg, de rit langs het meer ( 8 km) is best leuk, we gaan aan de eind van de middag nog een poging wagen en dan ook de inkopen doen. ’s Morgens werkte de WiFi prima op het tablet, ’s middags echter andere koek. Wel verbinding, maar daar houdt het dan ook mee op. Ook de computer van Joop lukt het niet het verslag op de blog te krijgen, laat staan foto’s te plaatsen. Onverrichter zake , maar wel met de boodschappen, gaan we terug naar de camping. Toch nog bijna 40 km gefietst vandaag. ’s Avonds eten we weer in het restaurant aan het meer, visspecialiteiten . Heerlijk. Het Lago di Bolsena is, vergeleken met de Noorditaliaanse meren, een oase van rust en landelijkheid.
Casteldipiano, 2 augustus
We rijden Lazio uit Toscane in, op weg naar de hoogste berg van Toscane, de Monte Amiata, ruim 1700 m hoog. De eeuwenoude stadjes rijgen zich aaneen als pareltjes aan een ketting. Grotte di Castro, Onano, Castell’Azzara, Santa Fiora, Arcidosso en Casteldelpiano, ons einddoel voor vandaag. Ze liggen wel allemaal boven op een bult. Dat betekent steeds omhoog, 5-8%, maar ook weer naar beneden. Het is inmiddels weer flink warm geworden. Tijdens een stop in een café zien we op TV het weerbericht. Fine settimana wordt 40 graden voorspeld! Onderweg maken we een praatje met 3 Duitse fietsers op weg naar Rome en met een Nederlander. De 67 jarige Nederlander fietst met 8 stents in zijn kransslagader! Hij vertelt dat zijn vrouw niet mee is, omdat ze in het voorjaar in de Vercors een fietsongeluk heeft gehad. Doordat ze vergeten was de voorstander in te klappen, is ze achter een drempel blijven haken en over de kop gevlogen. Gebroken ribben en schouder en een enorme deuk in de helm. Je moet er niet aan denken als deze dame geen helm had gedragen. Ook Ali vergeet soms de voorstander in te klappen, ze gaat er nu extra opletten! Rond 4 uur rijden we, na bijna 80 km en 1300 hoogtemeters, camping Amiata op. De bejaarde eigenaar vertelt dat hij veel fietsers mag ontvangen en dat hij speciaal voor hen bier in de koeling heeft. Wil je die nu, of eerst de tent opzetten? Het antwoord laat zich raden .
Casteldelpiano, 3 augustus
Zondag 11 augustus hebben we een hotel geboekt in Pisa, omdat we de volgende dag weer terugvliegen naar Amsterdam. We zijn van plan tot aan Florence te fietsen en vandaar de trein naar Pisa te pakken. Uit ervaring weten we dat de wegen tussen Pisa en Florence niet aantrekkelijk zijn voor fietsers. Florence is vanaf hier nog maar 180 km, met nog ruim een week kunnen we het dus kalm aan doen. We kunnen overal een dag extra blijven. Ook dit is een prima camping, heel rustig en de beste WiFi van misschien wel de hele reis! Kunnen we mooi van alles uitzoeken voor de komende dagen, campings , hotels (Florence, Siena), blog bijwerken etc. Vlak bij de camping ligt het gemeentelijke zwembad, heel mooi volgens de campingeigenaar en hij geeft ons een kortingbon voor de toegang.
Ciao, JA

• 03 Augustus 2013 - 17:08

Joke:

Hoi Joop en Ali, weet echt wel dat jullie de 12-de terug komen.
    Zal zeker zorgen dat het binnen netjes is en de turken er uit zijn ;-)
    Wat gaat de tijd snel en wat zullen jullie deze heuvels en meren, zon, zee en strand en niet te vergeten het gemeentezwembad missen en wat ook erg is wij deze mooie plaatjes en intense contacten.
    Dus en Joop en Ali geniet er nog maar even lekker van, zonder opgevulde kranslagaders en deuken in de helm of gebroken ribben en kneuzingen.
    Knap van die meneer wat hij nog presteerd.
    Vele knuffels van RERJ xxxx

• 04 Augustus 2013 - 04:21

Emjo:

Wat heerlijk genieten. Hier op Bali rond 28 graden. Ubud te hectisch om een week te blijven, plan veranderd, nu aan het strand in nusa dua. Enorm luxe met eigen prive hospital wat handig was want jurre is gekrabt door een eekhoorn en krijgt nu rabies injecties. Wat een gedoe. Morgen naar eiland voor de kust, wifi slecht.. Dikke kus!!

• 06 Augustus 2013 - 09:14

Marga:

Hallo reizigers,
    Het einde van jullie reis is inzicht met nog prachtige steden in het vooruitzicht. Siena heeft bij mij een speciaal plekje. Voor het eerst bezocht in 1979. Op het Campo liepen 1 pater en in zijn gevolg 3 nonnen. Moet je nu eens om komen! Net in Turkije Inferno gelezen waar Florence prachtig wordt beschreven. Geniet maar lekker van jullie laatste week in Italië. Tot ziens in Nederland!
    Hartelijke groet,
    Marga