Adios Espana - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Adios Espana - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Adios Espana

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

05 Juli 2012 | Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

Pamplona, maandag 2 juli 2012
Evenals gisteren is het koud als we vertrekken, ongeveer 12 graden. Maar de temperatuur schiet omhoog en om een uur of 10 fietsen we weer luchtig gekleed. Het landschap is veel aantrekkelijker geworden. De heuvels en bergen zijn weer bebost. We zijn Baskenland ingefietst. De informatie- en plaatsnaamborden zijn 2-talig. We fietsen door Estella, een mooi gelegen plaatsje, bekend door de Carlisten-beweging, een politieke beweging ontstaan uit een twist over de troonopvolging. Daarna vervolgen we onze weg door Puente de la Reina, die we bereiken over een eeuwenoude pelgrimsbrug en dito poort. Onderweg komen we meerdere Nederlandse fietsers tegen. Met allen maken we een praatje. Eerst met twee broers, daarna vader en zoon en vervolgens een echtpaar. We lunchen bij de Ermita de Eunate, een prachtige Romaanse kapel. Intussen is de wind weer aangewakkerd. Al met a l komen we vrij laat in Pamplona aan. Weer veel staan kletsen vandaag. We rijden dwars door de stad, zonder er verder rond te kijken. De camping ligt verder buiten Pamplona dan we dachten. We komen er pas, na boodschappen gedaan te hebben, om half 7 aan.

St. Jean Pied de Port, dinsdag 3 juli
We zijn nog nooit zo lang achtereen in een ander land geweest, meer dan 2 maanden. Vandaag verlaten we Spanje en fietsen de Pyreneeën over naar Frankrijk. We moeten drie pasjes overwinnen: de Puerto Erro, 801m, de Alto Metzkiritz, 922 m en de Puerto Ibaneta van 1057m. Onderweg komen we verkeersborden tegen in het Baskisch, zonder vertaling, onbegrijpelijk! Tussen de passen in twee keer een paar honderd meter dalen. In Roncevalles , bij de pas, werd al vroeg in de 12e eeuw een hospitium opgericht. Het gebouw, dat er nu staat, dateert uit de 19e eeuw. Het wordt gerund door vrijwilligers van het Nederlands Jacobsgenootschap. Er kunnen 180 pelgrims overnachten, de laatste dagen waren ze steeds vol. De afdaling , door Valcarlos (Karelsdal),is natuurlijk weer heerlijk. Het dal dankt zijn naam aan Karel de Grote, die op weg naar huis hier met zijn leger uitrustte. Dit na veldslagen met de Moren geleverd te hebben. Hier hoorde hij de trompet met de melodie van Roeland, de aanvoerder van de achterhoede, toen deze door de Basken werd aangevallen en verslagen op de pas van Roncevalles (778) We racen Frankrijk binnen. Het blijft wel Baskenland, dus tweetalig. In St. Jean Pied de Port, vanouds een belangrijke verzorging- en etappeplaats aan de voet van de Pyreneeën, kamperen we op de municipal bij de oude stadswallen. St. Jean is een mooi plaatsje, maar toeristisch opgeklopt. Veel winkeltjes, terrasjes en toeristen. Het is er wel gezellig.

Oloron-Ste.Marie, woensdag 4juli
We verlaten, met de fiets aan de hand, St. Jean en lopen door de de Rue de la Citadelle, door de Porte Notre Dame en langs de kerk het stadje uit. Zoals de pelgrims al eeuwen doen, maar dan in omgekeerde richting. Hier begon voor hen een zware tocht over de bergen. Het rommelt wat in de verte en af en toe valt er een drup, maar het zet gelukkig niet door. Na 20 km nemen we onze eerste col in Frankrijk, de Col d’Osquich. Niet hoog, maar wel pittig. Bij de koffie nemen we een gateau Basque, wel lekker. Maar de Spaanse taartjes en toetjes missen we nu al. De Spanjaarden kunnen er wat van! Ook aan de prijzen moeten even wennen, Spanje is goedkoop. Maar Nederland is weer duurder dan Frankrijk, dus….
In L’Hopital St. Blaise, op de grens van Baskenland, drinken we een colaatje. Er staat een fraai kerkje uit de 12e eeuw. Het was een etappeplaats van pelgrims uit Arles die naar de Roelandspas (Roncevalles) trokken. We fietsen verder naar Oloron-Ste.Marie. Hier begint de terugtocht naar Nederland over de fietsroute “ Langs oude wegen en pelgrimssteden naar Compostela”. Het beginpunt, voor ons eindpunt (?) , ligt net over de grens bij de Dom van Aken, de historische zetel van Keizer Karel de Grote. Volgens de overleveringen heeft hij veel betekend voor de pelgrimage en de vestiging van kloosters.
Au revoir, JA

• 05 Juli 2012 - 11:12

Joke:

Hoi Joop en Ali, wat weer een ander landschap, meer bekent bij ons ;-) mooi hoor dat Hospitum Roncevalles en leuk dat je de familie van Tante Jo bent tegen gekomen in Frankrijk en ook hier bestaan de echte nonnen nog, je moet ze alleen weten te vinden ken een mooi klooster in Tilburg waar de zuster van de liefde nog steeds huisvesten en ook die worden nu door de thuiszorg verzorgd en weet dat er maar weinig jonge "zusters" meer het klooster in gaan :-) doei he xxxx

• 05 Juli 2012 - 13:02

Margreet:

het is hier vandaag hartstikke benauwd. Er komt onweer ! Zit in mijn BH achter de p.c., buiten is niet te wezen........ Heerlijk als je zo veel toetjes en koekjes kunt eten. Je fietst het er toch wel weer af.......

• 05 Juli 2012 - 17:26

Edmund En Jopie:

Petje af! Heel Spanje rondgefietst. De Pyreneeën over gekomen en nu Frankrijk nog even bedwingen...
    Bonne voyage!

• 05 Juli 2012 - 19:06

Jacqueline Van Der W:

Hoi Ali en Joop,

Wij genieten keer op keer van de reis verslagen..
    Ik kan nog fietsen naar de Radbout ziekenhuis.
    Vanaf as woensdag zal dat voorlopig niet meer gaan.
    Mijn linkerborst is verwijdert en woensdag alle lymfe klieren + chemo etc.

Maar zoals Joop ons in Alcazar heeft gezegd - Genieten hoor.

Mvg J

• 08 Juli 2012 - 20:47

Ben & Ingrid :

Hoi Joop en Ali,
    Wie zijn die Ben en Ingrid ook al weer....Zie jullie verslag van 9 mei. Boven op een pas een tijd staan kletsen en visitekaartjes uitgewisseld.
    We hebben tot nu toe genoten van jullie verhalen en plaatjes, wel (deels)herkenbaar natuurlijk omdat wij het stuk Malaga >Nederland van Zuid naar Noord gefietst hebben .

Als in Nederland Deventer nog zo'n beetje op jullie route ligt zijn jullie natuurlijk van harte welkom !