Variant A - Reisverslag uit Huesa, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Variant A - Reisverslag uit Huesa, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Variant A

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

13 Mei 2012 | Spanje, Huesa

Cazorla, zaterdag 12 mei 2012

Gisteravond hebben we besloten een rustdag te houden. De camping is inderdaad heel mooi, kleine veldjes met groen gras (!) op mooi aangelegde terrasjes. Het onderste en het bovenste terras, waarop wij staan, met een fantastisch uitzicht op Cazorla en de burcht , hebben een flink hoogteverschil. Zelfs Joop redt het niet er fietsend te komen, kan hij eigenlijk niet uitstaan. Vandaag gaan we het stadje verkennen. We zijn er helemaal doorheen gefietst en het zag er aantrekkelijk uit. In Cazorla zoeken we eerst een WiFi-punt om onze blog bij te werken. Daarna slenteren we door het stadje, dat kasteel, burcht en klooster heeft. Veel Spaanse opgedofte families zitten op terrasjes of lopen door de straatjes met hun kinderen/kleinkinderen/nichtjes/neefjes die een heilige communie hebben gedaan. De meisjes lopen er bij als bruidjes en er moet op gedronken worden, natuurlijk. Dat gebeurt veelal staand bij de bars buiten. Joop gaat nog even naar de kapper, dat bevalt hem goed in het buitenland en bij voorkeur een eenmanszaak. Hij moet wel direct geknipt kunnen worden. ’s Avonds op ons tentenveldje (3 tentjes) is het erg gezellig, we kletsen elkaar de oren van het hoofd en delen het aangeschafte voedsel (gazpacho, worstjes, gamba’s, verse ananas, chips, aardbeien en vla). Het bier en de wijn houdt iedereen voor zichzelf. Jacqueline en Henk fietsen morgen richting Cordoba, Jelle Faber(!) weet het nog niet, hij zal wel zien. Wij gaan richting Granada.
Adios, JA

Huesa, zondag 13 mei 2012

Zoals Maleisië lijkt te bestaan uit alleen maar oliepalmplantages, zo lijkt Andalusië, althans dit gedeelte, alleen maar olijven te verbouwen. Wel liggen er af en toe velden met zonnecollectoren tussen. We zijn op weg naar Huesa, een stukje van ongeveer 30 km, in een zinderende hitte! Dagelijks 35 graden, geen wind. We doen vandaag een klein stukje i.v.m. gebrek aan hostals en campings op dit traject. Vanaf Cazorla kan er gekozen worden uit 3 varianten: 2 naar Granada en 1 naar Cordoba. Wij kiezen voor Granada en gaan over de “A-route”. Dit is de zwaarste variant, door een woest, bijna onbewoond natuurparken over deels onverharde wegen. Met de nodige klimmetjes natuurlijk. Mooie gelegenheid om onze fietsen en onszelf te testen… In Quesada is het op het plein weer heel gezellig. Vele mannen kletsen bij of hangen rond, zoals in alle stadjes/dorpjes op zondagochtend in Spanje. Vrouwen gaan naar de kerk (?) en bereiden de middagmaaltijd voor (?), we zien ze nauwelijks op straat. Begeleid door geur en kleur van grote struiken bloeiende brem rijden we verder, een feest. We stoppen bij een uitzichtpunt (Mirador) en proberen een gedicht te vertalen, dat op het informatiebord staat. Om half 2 rijden we Huesa binnen, rechtstreeks naar een alweer keurig en superschoon hostal. Wij vinden de Spanjaarden een opvallend schoon en keurig volk. Wij zijn nog geen vieze campings, kamers of WC’s in bars of restaurants tegen gekomen.
Adios, JA

• 13 Mei 2012 - 14:49

Joke:

Hoi Joop en Ali, wat een apart gezicht een man op een wit paard en dat naast de auto's, jullie zijn echt in Spanje zie het paard van Sinterklaas!!! Wat veel kastelen in Spanje alleen castel de montgri is niet bewoonbaar ;-) dat was mijn enige klim, maar dan ter voet xxxx doei

• 13 Mei 2012 - 14:57

Joke:

Zie dat er meerdere foto's geplaats zijn dacht eerst maar 3 ;-) leuk gedicht de vertaling laat ik aan de spaanstaligen over, weet alleen dat la luna de nacht betekent zo helder dan de nacht?
    Wat toch schone witte huizen, net een sprookje xx

• 13 Mei 2012 - 19:18

Vecina Saskia!:

Heerlijk om te lezen allemaal! Volgend jaar gaan we maar weer eens die kant op...
    Het gedicht valt wel mee eigenlijk. Er staat:

en zoals de gedichten van A.Machiado:

"vanuit het raam
    Land van Baeza
    Bij heldere maan!
    Berg van Cazorla,
    Aznaitín en Mágina."

Aznaitín en Mágina zijn ook geografische namen, net als Baeza en uiteraard Cazorla.

Niet smelten in de hitte he! Veel plezier nog!

Saskia

• 14 Mei 2012 - 09:50

Lia:

Zo, even weer de zaakjes bijhouden. Het is goed te zien dat jullie naar de zonzijde van Spanje gaan. Wat een verschil in weer, maar, heerlijk zo. Ik verbaas me steeds over die prachtige landschappen in Spanje. Goed, dat de vertaling van het gedicht er kwam, want ik had mijn vriendin al willen raadplegen, zij heeft nl. jaren in Spanje gewoond.
    Wat mijzelf betreft, de blessure is een peesscheuring. Je moet het zien als een knoopsgat, kan genaaid worden (om in die termen te blijven) in het uiterste geval, maar eerst fysio. Afscheuren kan niet, dus nog even geduld. Ga weer proberen te tennissen.
    Groetjes, Lia.

• 14 Mei 2012 - 21:06

Jolice En Gerard:

Hoi Joop en Alie! Wij zitten sinds vandaag in Servilla en het is her super heet! 42 Gr. En om half 11 vanavond nog 35 Gr.Woensdag gaan wij richting Cordoba en 's avonds willen we in Granada overnachten en donderdag ook! Het enige wat nu zeker is dat wij om 3 uur kaarten hebben voor het Alhambra!
    Wij hebben nog contact met jullie waar we elkaar eventueel kunnen ontmoeten! Zou hartstikke leuk zijn. Morgen kijken waar wij overnachten in Granada! Zeg Joop en Alie, komen die Henk en Jaqueline uit Krimpen aan de Ijsel? Wij kennen ook een stel die zo heten en fietsen ook veel! Wij zijn benieuwd!
    Hopelijk tot ziens en groeten vanuit een zeer warm Sevilla! G en J en kinderen

• 15 Mei 2012 - 11:40

Johan /Anton:

Hallo Joop en Ali
    Wij vertreken 28 mei naar Santiago hebben gekozen voor tomtom ryder als gps
    goede reis verder bel wel als we terug zijn .
    Volg jullie nu op je reis door spanje
    Met vriendelijke groeten
    Johan en Anton