Castel del Monte - Reisverslag uit Bisceglie, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Castel del Monte - Reisverslag uit Bisceglie, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Castel del Monte

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

30 Mei 2018 | Italië, Bisceglie

Bisceglie, 30-05-2018

Vandaag zitten we pas om half 11 op de fiets. Michele wil ons maar niet laten gaan. Hij laat ons zijn hele dure racefiets zien, een Benotto, tweedehands aangeschaft en toch nog €6000?! Ook wil hij nog uitgebreid met ons op de foto. Wat een enthousiaste man! Uiteindelijk nemen we afscheid van hem en zijn mooie honden, Italiaanse herdershanden. Ze zijn erg lief, behalve als ze op de kudde moeten passen. Na 12 km. zijn we bij Castel del Monte. Frederico II (1220-1250) keizer van het Heilige Roomse Rijk en van Duits- Normandische afkomst voelde zich zeer thuis in Puglia. Hij liet er talloze kastelen bouwen. Vooral dit kasteel is beroemd. Het prijkt zelfs op de Italiaanse 1 eurocent munt. Sinds 1996 staat het op de Werelderfgoedlijst. Het cijfer 8 komt overal in het gebouw terug. Het schijnt iets te maken te hebben met alchemie en astronomie. Na het bezoek dalen we heerlijk af richting zee. Daar aangekomen drinken we bij de haven een frisje. Alweer een heel mooi stadje. Het kan niet op. We verlaten daarna de route om ongeveer 8 km. zuidelijker naar de camping in Bisceglie te gaan. We ktijgen een mooi plekje aan zee. Nadat we de tent hebbeb opgezet gaat Joop wassen en boodschappen doen. Ali schrijft een stukje voor de blog en gaat foto's selecteren. We gaan vandaag voor ons gemak. We eten meloen met ham, kaasjes en fruit na. Morgen weer vroeg op om een flink stuk noordwaarts te gaan richting Gargano, spoor van de laars.
Ciao, JA

• 30 Mei 2018 - 21:02

Joke :

He Joop en Ali even wat anders dan Kasteel de Montgri in Torroella de Montgri ;-)
    Grapje, maar is ook wat vierkant en oud heel oud. Hebben jullie het droog gehouden of toch nog af en toe wat spetters als ik die lucht zo zie ? Slaap lekker en voor morgen alvast gefeliciteerd, nog 1, 30 min :-), vele knuffels van ons 4 xxxx

• 31 Mei 2018 - 06:53

Janny:

Goedemorgen,
    Wat is het toch gezellig om de dag te beginnen met een reisverslag van jullie. Ben persoonlijk nog nooit in Italië geweest, maar een prachtig land hoor. Het terrasje trekt me ook heel erg aan, vooral nu het hier zo
    uitzonderlijk warm is. Het is op school haast niet meer te doen, de kinderen zijn ook erg moe.
    Ali van harte gefeliciteerd met je verjaardag, 68 jaar toch?? Drink er een lekker glaasje op samen met Joop en natuurlijk veel fietsplezier.
    Lieve groet, Janny

• 31 Mei 2018 - 07:10

Jan:

Hallo buren,
    Het ziet er allemaal weer mooi uit ! Goede keus dus ! En voor vandaag : van harte, Ali met je ...ste verjaardag. Groetjes van ons vanuit een subtropisch Groningen !!

• 01 Juni 2018 - 09:58

Jan:

Ali nogmaals van Harte of Tanti Auguri. Castel del Monte op de Gram Sasso is vele malen mooier.