Matera - Reisverslag uit Matera, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Matera - Reisverslag uit Matera, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Matera

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

28 Mei 2018 | Italië, Matera

Matera, 28-05-2018

Onze fietsroute, de Grand Puglia Tour, heeft Puglia even verlaten om Matera, dat in de provincie Basilicata ligt, te kunnen bezoeken. Wij zijn gisteren Matera binnengereden over een stukje Via Appia, die van Rome naar Brindisi loopt. Om 10 uur worden we met een busje van de Agriturismo, samen met 8 andere gasten, naar de oude stad gebracht. Een prima service! We worden afgezet bij een Informatiekiosk waar we een plattegrond met uitgezette wandelroutes halen. In 2019 is Matera Culturele Hoofdstad van Europa. Nu al is de toeristische infrastructuur prima op orde en men is bezig dit nog beter te maken. De Italiaanse schrijver Carlo Levi beschreef Matera als volgt: 'Niemand die Matera ziet kan onaangedaan blijven, zo expressief en aandoenlijk is haar pijnlijke schoonheid.' Matera is beroemd om de grotwoningen, Sassi. Al vanaf de achtste eeuw deden de grotten dienst als onderkomens voor kloosterlingen die gevlucht waren uit het Byzantijnse Rijk. De vroegste bewoning is echter gedateerd op 8000 jaar geleden. Wij bezoeken een grotwoning die zelfs tot in de 70-er jaren bewoond is gebleven. Let wel, zonder voorzieningen. De gezinnen woonden er met gemiddeld 9 personen met hun kippen en een ezel. Zonder sanitaire voorzieningen, water en licht. In de jaren 50 van de vorige eeuw woonden er 30-40000 mensen in de grotwoningen. Carlo Levi beschreef in zijn in 1945 verschenen boek,Cristo si é fermato a Eboli, de erbarmelijke omstandigheden. Het sterftecijfer was hoog. Eind van de jaren 50 moest men van overheidswege de grotten verlaten en verhuizen. Matera was aan het begin van de jaren 80 verworden tot een spookstad. Sinds 1993 staan de Sassi van Matera op de werelderfgoedlijst en is er gelukkig veel veranderd. Echter veel grotwoningen zijn nog te koop om gerenoveerd te worden. Velen zijn al veranderd in prachtige B&B's, winkeltjes en restaurantjes. De toegepaste design is vaak indrukwekkend. Dat kunnen de Italianen wel. We genieten volop. Het stadje is, evenals Lecce, heel elegant. Geen prullaria. Wel veel prachtige kunstwerken uit tufsteen. Dan is het wel jammer dat je op de fiets bent. Om 4 uur worden we weer opgehaald. Er valt nog veel te vertellen, mar de foto's spreken voor zich. Morgen hebben we een tamelijk lange rit voor de boeg met de nodige hoogtemeters. Geen camping op het eind dus hebben we onszelf verwend met een boeking in een luxe Masseria, Torre Di Nebbia.
Ciao, JA

• 28 Mei 2018 - 19:04

Joke:

He Joop en Ali, weer heel wat anders dan die trulli's, grotwoningen zijn en blijven ook heel mooi en lekker koel. Stilleven in Blue is wel een heel mooi plaatje, groetjes

• 29 Mei 2018 - 16:20

Christl U. Martin Meyer:

Liebe Ali, lieber Joop,
    vielen Dank für den netten Abend in Matera. Wir wünschen Euch weiterhin gute Fahrt.
    Liebe Grüße
    Christl & Martin

• 30 Mei 2018 - 12:26

Ben En Ingrid:

Ha die Joop & Ali,
    Leuk eens weer wat van jullie te horen! Matera is inderdaad een hele mooie stad. Ik ben er ongeveer 30 jaar geleden met de motor geweest als een van de tussenstops op weg naar Sicilie.
    Hier is alles goed, Ingrid zit nu als gevolg van een reorganisatie bij Flotaholland in de WW en dat vind ze prima...., nu meer tijd om wat langere fietstochten te maken.

Zien we elkaar nog eens in het najaar ?

hartelijke groet,
    Ben & INgrid