Het hoog(s)te( )punt - Reisverslag uit Sibari, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Het hoog(s)te( )punt - Reisverslag uit Sibari, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Het hoog(s)te( )punt

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

24 Juni 2018 | Italië, Sibari

Sibari, 23-06-2018

Om Mormanno in te komen moet er geklommen worden, maar eruit ook! Het stadje ligt tegen de berg aangebouwd. Wij gaan dus hoger.De etappe van vandaag gaat de eerste 20 km op en neer en uiteindelijk belanden we op het hoogste punt van de fietsronde Zuid-Italië, 1047 m. De Monte Pollino, 2248 m, vlakbij, hult zich helaas in de wolken. Pas in Morano Calabro, na een fijne maar vochtige afdaling (het spettert een beetje) drinken we een kopje koffie. We dalen verder naar Castrovillari. Intussen hebben we zelfs een jasje aangedaan. Het is koel, bewolkt en af en toe een licht buitje. Daarna gaan we weer wat klimmen en wat volgt is een prachtige afdaling. De zee komt in zicht. In dit gebied zijn de plaatsnaamborden tweetalig. In de 16e eeuw hebben zich hier Albanezen gevestigd, gevlucht voor de Turken. Zij houden tot nu toe hun taal , godsdienst (orthodox) en gebruiken in stand.Bij de zee aangekomen is het intussen prachtig zonnig weer . Op camping Pineta di Sibari krijgen we een plekje bijna op het strand. Terwijl we in de namiddag een koel biertje drinken op het strand worden we getrakteerd op het hoogtepunt van de dag. Iemand met een propellermotor op zijn rug doet een poging om weg te vliegen met een parasail. De belangstelling op het strand is groot en wordt nog veel groter en hilarisch als het scherm bij de start in de bomen beland. Eigenlijk, ook zijn vrouw, zag iedereen het aankomen. Met man en macht en materieel, ook Ali helpt een handje, wordt het scherm uit de boom gepeuterd. Daarna verloopt alles naar wens. Voor de zekerheid roepen de Italiaanse moeders hun kinderen van het strand om onder de pijnbomen naar het spektakel te kijken. Wij besluiten een dagje hier te blijven om van strand, zee en zon te gaan genieten.
Ciao, JA

• 27 Juni 2018 - 20:06

Joke :

Wat een hoogte is dat en dat met regen, lijkt me best eng om eerlijk te zijn :-)
    Wat een lachertje is dat van die man wel leuk om het mee te maken doei he xxxx