Bodhisattva's - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Bodhisattva's - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Bodhisattva's

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

05 Februari 2018 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Wellawaya, 05-02-2018

We worden uitgezwaaid door onze gastheer, zijn vrouw, broer, zus, schoonmoeder en kleinkind. Eerst worden er nog heel veel vragen gesteld over familie, leeftijd, beroep etc. Nogmaals wat een lieve, hartelijke mensen in Sri Lanka. Nieuwsgierig, maar dat zijn wij ook. Laten we het belangstellend noemen. In het dorp gaan we nog eerst even Lavazza koffie drinken. Marijke en Piet zouden daar ook zijn, maar die hebben we niet meer gezien. Misverstand? We praten nog uitgebreid met twee backpacksters. Die vinden het prachten wat wij doen. Ze stellen honderduit vragen. Wow! Wat een leven! Tegen half 11 gaan we dan eindelijk op de fiets. We gaan door de Ella kloof afdalen. Prachtig door de jungle. We stoppen bij de Ravana Ella Falls, de breedste waterval in Sri Lanka. Normaal gezien zijn wij niet zo onder de indruk van watervallen, maar deze is heel mooi. De waterval loopt trapsgewijs uit een ovale holle rots. Onderaan de waterval kan je zwemmen in een meertje. De Sri Lankezen schrijven het water een helende kracht toe. Wij blijven verder dalen en belanden achter een blauwe bus. We hebben het al eerder geschreven, zij wanen zich de koning van de weg. Voor zover wij kunnen beoordelen bestaan er geen bushaltes. Er wordt in- en uitgestapt naar believen. Zitten we net lekker in de afdaling, stopt die bus weer. Door al die bochten kunnen we er moeilijk omheen. Op een gegeven moment lukt het toch. Zo, die zijn we kwijt. Lekker afdalen. O jee, na een aantal kilometers, daar komt die bus weer. We laten het maar zo. We dalen naar 180 m. hoogte en zijn weer in de tropen. Het geboekte hotel ziet er niet uit. Lijkt totaal niet op de foto's op booking.com. We kunnen tot 18 uur annuleren, doen we direct. Eerst even lunchen bij de bakker en daarna naar Little Rose Inn, genoemd in het Awol boekje. Het ligt net buiten het stadje, is ook prima. We nemen een lange siësta om de hitte van de dag te ontwijken. Daarna maken we een uitstapje naar de Bodhisattva's van Buduruvagala. Een Bodhisattva is een wezen dat ernaar streeft de verlichting van een compleet ontwaakte Boeddha te bereiken. De weg er naar toe is uiterst lang en kan biljoenen jaren en zeer veel levens in beslag nemen. Thaise mensen bijvoorbeeld geloven dat wijlen Koning Bhumiphol een Bodhisattva is.En zo denken de Tibetanen dat de Dalai Lama er een is. Na ongeveer 6 km. komen we bij het ticketbureau van het archeologisch park waar de beeldengroep te vinden is. Het park is indrukwekkend sereen. We zien wolken witte vlinders en prachtige vogels. Ook de B's vinden we een cultureel hoogtepunt. En we hebben ze helemaal voor onszelf, geen toerist te bekennen. Voldaan fietsen we weer terug en laten ons het pilsje heerlijk smaken (Ali is weer beter).
Om half 8 worden onze vegetarische curry's opgediend in een soort huiskamerrestaurant. Het ziet er niet zo fris uit, in tegenstelling tot de kamer. Maar het eten is verrukkelijk, vooral de shiitake curry. Ali spot een kakkerlak en een pad, gelukkig na het eten.
Wordt vervolgd, JA

• 06 Februari 2018 - 09:52

Joke:

Hallo Joop en Ali, zijn jullie nog in het helende water geweest?
    Het ziet er weer prachtig uit en wat een mooie waterval is het.
    Groetjes van ons xxxx