Klimmen - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Klimmen - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Klimmen

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

02 Februari 2018 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Nuwara Eliya, 02-02-2018

Vandaag een echte bergetappe, we moeten ruim 1000 hoogtemeters overwinnen. Dit gaan we doen in 17 km. Dat is dus 6% gemiddeld. Klinkt gemakkelijk, maar in de praktijk gaat het toch anders. In de eerste 3 km. maken we al 300 hoogtemeters. Pff! Daarna gaat het heel geleidelijk, 5-7%. De 5% voelt aan als een beetje uitrusten. De natuur is overweldigend. Na ongeveer 7 km. horen we opeens vanuit een passerend vrachtwagentje iemand in het Nederlands roepen:”dat gaat goed, volhouden zo”. Hė??!! Dat is Marijke! Haar fiets ligt boven op de lading. Hoogstwaarschijnlijk heeft ze zich door de eerste steile kilometers laten afschrikken. We fietsen nog 3 km. en onderbreken de klim voor een bezoek aan een theefabriek, La Bookellerie. Een gids leidt ons door de fabriek en legt het hele proces van theeplant tot thee uit. Wekelijks worden de groeitoppen van de planten geplukt, vrouwenwerk. Elke 5 jaar wordt de plant teruggesnoeid, anders kan hij doorgroeien tot 10m hoog. De plant wordt ongeveer 60 jaar oud. Het middelste blaadje wordt apart verwerkt tot witte thee en heeft vooral medicinale werking. De andere blaadjes worden eerst luchtgedroogd gedurende 14 uur. Het gewicht neemt met 80% af. Daarna worden gedroogde blaadjes gerold en gehakt. Dan vindt de fermentatie plaats( 3 uur). Hierna volgt een laatste droogstap bij 110º. De laatste verwerkingstap is uitzeven van de thee, dit levert de verschillende kwaliteitsklassen op. In een proeflab krijgen we de verschillende categorieën te zien. In het restaurant krijgen we de BOP kwaliteit te proeven. Smaakt veel beter dan onze theezakjes. Een leuke onderbreking, de fabriek wordt druk bezocht. We klimmen weer verder. Het wordt weer wat steiler, tot 9%. Hoe hoger we komen, des te grijzer wordt het.
Boven gekomen zijn we in de wolken! We zijn op 2020m, en dit op eigen kracht. Wel iets anders dan met de Sonntagskogellift je naar 1808m te laten brengen. We gaan nu dalen en 3 km. verder zijn we in Nuwara Eliya. Daar overnachten we. Het guesthouse is verrassend leuk. We hebben een enorme familyroom, met twee kingsize bedden. Bovendien is op de bovenste verdieping nog een huiskamer met een loungebank, TV ,koelkast en uitzicht rondom. Aan de ene kant kijken we uit op de golfbaan en de andere kant zien we de contouren van de hoogste berg van Sri Lanka. We douchen ons en zijn weer fit genoeg om NE te verkennen. Ten tijde van de Engelse overheersing in de 19e eeuw was NE een geliefde buitenplaats voor de Engelse dames die de warmte slecht konden verdragen. Er zijn veel oud koloniale landhuizen te zien. Door de hoogte kan het hier koud en nat zijn. Vorige maand is er zelfs een beetje sneeuw gevallen, zegt de gastvrouw. Ook vertelt ze dat vanmorgen Prins Harry hier was om een project te bekijken waarvan hij beschermheer is. Dat hebben we dus net gemist. Wij zijn snel klaar met onze sightseeing. Vooral als er een grauwe mistdeken neerdaalt. NE is het hoogst gelegen stadje van Sri Lanka. Wij gaan relaxen op de loungebank. Voor vanavond hebben we al een restaurantje opgezocht. Morgen weer verder(afdalen!)
Wordt vervolgd, JA

• 02 Februari 2018 - 13:58

GeJa:

Met al die klimmen zijn en blijven jullie vast super fit en veel thee drinken helpt daar natuurlijk ook bij.
    We genieten hier met volle teugen van jullie verslagen + plaatjes en we hopen op een verrassend en mooi vervolg van dit avontuur.
    Liefs GeJa

• 02 Februari 2018 - 15:26

Henk En Jacqueline :

Moi Joop en Ali,

Iedere dag kijken we uit naar de reisverslagen.
    Jullie genieten met volle teugen.
    Ons hoogste berg in Montferland is de peeske bult zeggen en schrijven 85 meter NAP.
    En dan hebben we het nog niet over de Zeddamse muur! (NK 2017)

Groet uit Stokkum.

• 02 Februari 2018 - 19:45

Joke:

He Joop en Ali, wat jammer dat jullie prins Harry nou net hebben gemist dat was anders wel heel bijzonder geweest.
    Maar wie weet heeft hij jullie wel zien fietsen ;-)

Dus nu na een leuke trip heerlijk genieten in alle luxe die er op dit moment is, heerlijk dat jullie dat weer voor elkaar hebben gekregen.
    Vele knuffels van ons allen wij vieren de eerste verjaardag van onze drieling :-) xxxxxxx

• 02 Februari 2018 - 19:45

Joke:

Maar wie weet heeft hij jullie wel zien fietsen ;-)