Sigiriya Rock - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Sigiriya Rock - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Sigiriya Rock

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

27 Januari 2018 | Sri Lanka, Sigiriya

Sigiriya, 27-01-2018

Gisteravond na het eten, voortreffelijk!, komt de eigenaar ons glunderend vertellen dat hij juist heeft vernomen dat zijn guesthouse op plaats 22 staat van de lijst met de 25 beste guesthouses in Zuid-Azië! Er staan in totaal 3 guesthouses in Sri Lanka op deze lijst. Helaas liggen de beide andere niet in de buurt van onze route. De volgende ochtend is ook weer het ontbijt uitstekend en professioneel opgemaakt. De eigenaar vertelt dat hij 15 jaar gewerkt heeft in de keukens van de luxe resorts (*****) op de Malediven en carriere heeft gemaakt van junior naar uiteindelijk chefkok. Hij is 3 jaar geleden gestart met dit guesthouse, zijn vrouw heeft een goede baan bij de overheid en wilde deze niet opgeven. Elk jaar probeert hij zijn guesthouse verder te verbeteren, hij wil nog hoger op de lijst. Een groot voordeel van het overnachten in kleinschalige guesthouses is het directe contact met de locals. Je krijgt veel te horen over het leven in Sri Lanka algemeen en informatie en tips over de directe omgeving in het bijzonder. Zo vertelt hij dat zijn familie vandaag aan de beurt is een lunch te verzorgen voor 45 monniken en adspirant monniken in een nabijgelegen tempel. Een keer per maand zijn zij aan de beurt voor deze goede daad. Wij krijgen van hem een lunchpakket voor onderweg mee. Vandaag op weg naar Sigirya, beroemd om de Sigirya Rock, een citadel boven op de rots (Werelderfgoed). Onze belangstelling gaat uit naar de de Spiegelwand met graffity uit de periode 6e tot 14e eeuw , maar vooral naar de eeuwenoude fresco's van de zogenaamde Wolkenmaagden. Het is maar een kort stukje te gaan. Vooral Ali vindt dat wel fijn. Ze heeft toch nog wel wat tijd nodig om bij te komen van haar verkoudheid. Daardoor is de warmte en het tijdverschil ook wat moeilijker te verwerken. Joop slaapt (en poept) overal alsof hij thuis is. Om jaloers op te worden. Na amper 2 uur fietsen zijn we alweer op ons volgende stekkie, Sigiri Leisure Holiday Home. Nu worden we ontvangen door een allerliefste gastvrouw die ons vers gezette koffie aanbiedt. We relaxen een paar uurtjes op de veranda en lopen daarna naar de Rock. Halverwege de top van de Rots is de galerij van de Wolkenmaagden. Prachtig, fotograferen verboden. Dit verbod is niet aan Ali besteedt. Ze maakt toch enkele foto's zonder flits. Maar dan brekt de hel los. Twee woedende bewakers willen zien welke foto's op het toestel (iPhone) staan. Ali verontschuldigt zich, biedt excuses aan en wil de foto's wel wissen. Het toestel wordt uit haar hand gepakt. Ali eist haar toestel terug om de foto's te verwijderen. Dit wordt geweigerd. Er wordt gedreigd met inbeslagname, politie, paspoortregistratie, prison etc. Een hoop gedoe over en weer, uiteindelijk resulterend in wat vooraf al verwacht was: betaal 2000 roepies en je krijgt de telefoon terug. Joop geeft 1000 roepies (€5,50) en de zaak is gesust.Ali wist de foto's , later kunnen we ze gewoon terughalen. Ali blijft nog een tijdlang foeteren (corrupte klootzakken!) Vooral als een Sri Lankees jongetje alleen maar een berisping krijgt als hij fotografeert. De wolkenmaagden waren trouwens wondermooi. De Spiegelwand valt enigszins tegen. We lopen vervolgens over de Leeuwentrap naar de top van de Rock met de Citadel. Het spectaculaire uitzicht is ook wat minder vanwege het heiige weer. De Rock is een gouden business, toeristen worden met busladingen aangevoerd en betalen als foreign visitor ruim $30 entree. Wij waren op de hoogte van de toegangsprijzen en naar verluid worden de gelden gebruikt voor het instandhouden van culturele erfgoed van Sri Lanka. Prima toch.
's Avonds eten we weer in het guesthouse. Nu wordt er door oma gekookt, ook weer prima. Het verblijf de laatste dagen doet ons een beetje denken aan de Casas Particulares die we destijds in Cuba hebben bezocht.
Wordt vervolgd, JA

• 27 Januari 2018 - 18:16

Yvonne De Kruijf :

Dag Joop en Ali. We volgen jullie fietsreis weer met veel belangstelling. Wellicht weten jullie nog. We hebben elkaar ontmoet op fietsreis door Thailand en maleisie. Jullie foto's zijn weer mooi, alleen de leguaan is een varaan. Goede fietsreis verder.

• 27 Januari 2018 - 18:16

Yvonne De Kruijf :

• 27 Januari 2018 - 21:01

Joke:

Hallo Joop en Ali, wat weer leuk en lekker zo te lezen en Ali de gok was het wel waard mooie foto's :-)
    Joop wij hebben Leguanen gehad ;-) weet je wel die groen beesten ;-)
    Wat mooi trouwens die varaan, groetjes van ons 4 xxxx

• 28 Januari 2018 - 08:05

Jan/ida:

Ja Alie dat was maar goed af gelopen ,met die fotos maken he .Ja het bordje staat er ook niet voor niets.
    Maar de mannen pakken toch wat extra centen mee om dat ze corrupt zijn.
    Fijne reis verder.