Pisco - Reisverslag uit Pisco, Peru van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Pisco - Reisverslag uit Pisco, Peru van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Pisco

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

18 November 2016 | Peru, Pisco

Pisco, 17-11-2016
Nadat onze chauffeur Luis een kruisje heeft geslaan kunnen we rond half 9 gaan. Reisdoel voor vandaag is het maritiem nationaal park Paracas, nabij Pisco. De verwachting is dat we daar rond 14 uur zijn. We volgen de Panamericana langs de kust naar het zuiden. Deze weg loopt van Alaska naar Vuurland. Evenals gisteren zijn er weer veel brandingssurfers actief. Zij dragen het hele jaar door wetsuits omdat het water, vanwege de Humboldtstroom, behoorlijk koud is. Het is mistig, maar dat is het hier de gehele winter. Nu in de lente begint het warmer en zonniger te worden. Tijdens een tankstop slaan we in een naastgelegen Supermarkt iets te drinken en dat verschrikkelijk lekkere tropische fruit in. De zon is doorgekomen en het is meteen warm. Wij rijden steeds door de woestijn direct grenzend aan de Pacific Ocean. De weg heeft brede schouders, dus fietsen had gekund, maar dit kan ons niet echt bekoren. Intussen zijn we al 2 keer een stel fietsers met volle bepakking tegengekomen. Als we dat zien gaat ons hart toch iets sneller kloppen. Armoedige dorpjes worden afgewisseld door luxe, omheinde, villaparken. Daar hebben rijke Limanezen een tweede huis. De parken zijn van alle luxe voorzien, waaronder golfbanen. Gewoon in de woestijn, een raar gezicht. Het is erg druk op de weg. Deze week wordt de APEC conferentie in Lima gehouden. De scholen zijn gesloten en veel Limanezen hebben vrij genomen en vieren een lang weekend. Een geplande lunch komt te vervallen door de grote vertraging die we oplopen. We stoppen bij een supermarkt en kopen zelf broodjes etc in en picknicken bij de parkeerplaats. Was eigenlijk best gezellig, los van de plek. De dorpjes waar we vervolgens doorheen rijden worden veelal bevolkt door Afro-Peruanen. Dit zijn nazaten van de sjaven die vroeger op de suikerriet plantages werkten. Suikerriet plant men niet meer, maar wel de Piscodruif. Het is al 16 uur wanneer we aankomen bij het park. Daar bezoeken we Informatiecentrum en gaan nog naar een Mirador, uitkijkpunt. We overnachten in Pisco. Zoals Cuba zijn Mojito heeft, heeft Peru zijn Pisco sour, een mixdrankje, door Ali erg gewaardeerd. Morgen wordt het bezoek aan het park vervolgd.
Adios, JA

• 21 November 2016 - 14:27

Joke:

Hallo Joop en Ali, kan me indenken dat als jullie fietsers zien je hart sneller gaat kloppen.
    Ik moet dan ook erg wennen aan Joop in een lange broek en geen fietsbroek ;-)
    Het ziet er heerlijk ontspannen uit, dit heeft ook zijn voordelen en improviseren blijft leuk, doen toch niet anders, veel plezier verder xxxx