Concerten - Reisverslag uit Šibenik, Kroatië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Concerten - Reisverslag uit Šibenik, Kroatië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Concerten

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

31 Mei 2016 | Kroatië, Šibenik

Sibenik,31-05-2016
Om half vijf vanochtend worden we gewekt door een geweldig vogelconcert. Dat is het mooie van in een tentje liggen. Mmm, omdraaien en lekker verder slapen. Een half uur later nog een concert! Nu van een minutenlang aanhoudend autoalarm. Zucht... Omdraaien en verder slapen. Om zes uur een uitgebreid carillonconcert van een nabij gelegen kerk. Jeetje! Mopper, mopper. Allemaal voor jouw verjaardag, grapt Joop. Omdraaien en proberen te slapen. Lukt niet meer, dus vroeg op. We fietsen nu het binnenland in. We (de Garmin) zoeken de kleine weggetjes op. Wat een rust! Wij zijn bijna de enige weggebruikers op een paar tractoren na. We zien kleinschalige landbouw, wijngaarden en olijfbomen. Ook veel vijgenbomen, moestuinen en groene heesters (maquis).We zien hier ook meer de gevolgen van de burgeroorlog. Veel kapotte/verlaten huizen. De bloeiende bermen zijn een lust voor het oog. We fietsen 20 km. over een grotere,maar rustige weg. Daarna slaan we af naar Zlaton. De rivier de Krka heeft een soort fjord in het karstgebergte gesleten. Sibenik ligt aan de monding ervan. We hebben hier voor twee nachten een appartement gehuurd. Om 14 uur zijn we al ter plekke. Een uurtje later dwalen we door de geheimzinnige straatjes van het stadje. Een juweeltje. Vooral de Sint Jakobs kathedraal is heel bijzonder. Alle onderdelen van de kerk (15e eeuw) werden door steenhouwers op het eiland Brac gemaakt en ter plaatse in Sibenik in elkaar gezet. Een vroege vorm van prefab. Het dak is ook van steen. Na de burgeroorlog kostte het de experts jaren van inspanning om de schade te herstellen. Na de moeizame restauratie is de kerk in 2000 op de Unesco werelderfdgoedlijst gekomen. Nogmaals, wat een prachtig authentiek stadje. Voor morgen boeken we een excursie naar het Nationaal park Krka.
Do videnja, JA

• 31 Mei 2016 - 22:16

Joke:

Toch heerlijk om op je verjaardag wakker gezongen te worden :-) Auto alarm wat minder maar goed al met al een leuke dag begrijp ik uit jullie verhalen, wens jullie morgen een fijne dagtocht en ben benieuwd hoe het was.
    Zal je niet weer onder de douche bellen ;-) vele knuffels :-)

• 31 Mei 2016 - 23:02

Jan En Margreet:

Lieve Ali, van harte gefeliciteerd. Heeft Joop je lekker verwend vandaag? Liefs van Jan en Margreet

• 01 Juni 2016 - 09:25

Marja En Peter :

Aloë van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag. Wij wensen jullie nog een fijne fietskaarten en kijken uit naar het volgende reisverslag. Groetjes Marja en Peter

• 01 Juni 2016 - 09:31

Joep:

Ali, alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag gisteren. Geniet verder van al het moois op jullie reis. Groetjes aan Joop.

• 01 Juni 2016 - 11:13

Hans Van Nieuwburg:

Gefeliciteerd Ali.
    Prachtige plaats dat Sibenîk. Was er in 1974. De Krk watervallen waren ook een prachtig uitstapje. Je weet toch dat je hier in de streek zit van de Maraschino! (Eau de Vie getrokken uit kersenpitten). Het is hier in de omgeving een enorm slagveld geweest tijdens de burger oorlog. Mn die Maslenica brug is hard om gevochten.
    Hans

• 01 Juni 2016 - 15:49