Van Simona naar Filomena - Reisverslag uit Lopar, Kroatië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Van Simona naar Filomena - Reisverslag uit Lopar, Kroatië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Van Simona naar Filomena

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

26 Mei 2016 | Kroatië, Lopar

Rab, 25-05-2016
Vandaag zijn we van plan het eiland Rab van noord naar zuid over te fietsen. Dan met de ferry naar het vaste land om na 20 km langs de kustweg weer een ferry te nemen naar het eiland Pag. Met een tussenstop in Rab-stad. Ali leest zich in. Rab blijkt een van de mooiste plaatsen van Kroatië te zijn. Bovendien is Sint Christoffel de beschermheilige van Rab en ook van ons reizigers. Zijn schedel wordt als relikwie bewaard in de schatkamer van een van de zeer oude kerkjes. Dat kunnen en willen we niet missen. Dus worden de plannen bijgesteld. Bij Rab-stad ligt een camping, bij nadere bestudering lijkt het ons niets. Zo'n grote, dure, alles erop en eraan camping. En weer vinden we voor 10 euro meer een prachtige studio, vlak bij het centrum en de haven. Van Lopar naar Rab is een mooi fietspad naast de weg aangelegd. We raken in gesprek met een groep Duitse fietsers. Zij eiland-hoppen ook maar hebben een grote boot ingehuurd waar ze ook op slapen. Later, in Rab, zien we hun boot liggen. We stallen onze fietsen bij het appartement en gaan het stadje verkennen. Helaas zijn na 12.30 alle monumenten gesloten. We kunnen wel een blik in de eeuwenoude kerken en het klooster werpen. Wij zijn bijna de enigen die door het oude stadje slenteren. Alles is prachtig onderhouden en er staan veel informatieborden. Horeca en winkels zijn hier niet, die zijn in de benedenstad. Je waant je af en toe in de middeleeuwen. We doen boodschappen voor het avondeten, kopen bier en een flesje wijn en installeren ons om 4 uur in studio Filomena. Onze studio grenst aan de tuin en heeft een eigen ingang. De fietsen staan voor de deur. Er is zelfs een afwasmachine, die we niet gebruiken.
Do videnja, JA

• 26 Mei 2016 - 12:20

Margreet:

klinkt allemaal heerlijk ! Hier wederom bewolkt, kil weer. Ik wil weg !!

• 26 Mei 2016 - 19:31

Joke:

He Joop en Ali, wat een mooi uit zicht hebben jullie, heerlijk om je eigen plekje zo te hebben, zou ook niet op zo'n luxe camping willen, Jammer dat je de schedel van de beschermheilige van de fietsers niet kon zien :-) Zou zeggen morgen een nw kans? vele knuffels van ons 4