Archea Olimpia - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Archea Olimpia - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Archea Olimpia

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

04 Mei 2016 | Griekenland, Archaía Olympía

Olympia, 04-05-2016
We citeren het weerbericht voor Griekenland (weeronline): “ het is behoorlijk wisselvallig, wel is het aantal buien in het noorden en westen van het land beduidend hoger dan bijvoorbeeld op Kreta. Tussen de buien door wordt het maximaal een graad of 20. Vanaf vrijdag neemt de buiigheid af en het aantal zonuren in het weerbeeld toe. Ook gaat de middagtemperatuur langzaam wat omhoog, MAAR ZO WARM ALS IN ONS EIGEN LAND WORDT HET NIET!” We gaan, gewapend met paraplu en regenjas, op weg naar het ticketbureau van het antieke Olympia. Joop informeert of seniorenkorting van toepassing is. “Jazeker” zegt de kaartjesverkoper, “maar niet voor u, je moet 65 of ouder zijn.” De paspoorten bieden uitkomst, voor half geld kunnen we nu naar binnen. Olympia, ligt aan de voet van de Kronos heuvel . Herakles zou ter ere van zijn vader Zeus, zoon van Kronos, de Olympische spelen hebben ingevoerd. Zeus troonde op de Olympos berg, vandaar de naam. Het was dus een religieus gebeuren. De omgeving is schitterend groen vanwege de twee riviertjes die er omheen meanderen. De startstreep voor de hardloop wedstrijden is nog zichtbaar in het stadion. Ali vermaakt zich als “oud” vijfkampster uitstekend. De middag brengen we door in het museum. We zijn aangenaam verrast hier de beelden van Nike en Hermes aan te treffen. We dachten dat deze in Athene zouden staan. En buiten blijft het hozen, met af en toe ook nog een donderslag. Morgen trekken we verder.
Antio, JA

• 04 Mei 2016 - 19:31

Joke:

He Ali, dat lijkt als van ouds ;-), wat keken die mensen naar jou dat hadden ze vast niet verwacht.
    Het lijkt America wel Joop, die wilden je toen geen bier geven, heerlijk een broer die er uit ziet als een broertje en een schoonzus die op oudere leeftijd nog een sprintje trekt.
    Dat is nou mijn familie, ik trots :-). Vele knuffels en geniet van het zonnetje die er aan komt xxxx

• 04 Mei 2016 - 23:00

Hanny En Be.:

Beste Ali en Joop.

Wij dachten ook dat jullie nog geen 65(60) waren.
    Dat is toch leuk dat jullie er zo jong uit zien.
    Houden zo!!!!
    Dat komt van het wintersporten en fietsen. Op naar de 70.
    Wij hebben het afgelopen winter vaak mee gemaakt, dat wij de vraag kregen , hoe oud zijn jullie??
    Hanny zegt dan altijd "oud" !!
    Zij is dus 80 en ik zeg de gek 81.
    Wij gaan 17 mei aan de fietstocht Wenen- Boedapest beginnen.
    Sluiten het af met een paar weken Kastenhof.
    Jammer dat het bij jullie een beetje slecht weer is.
    Hopelijk krijgen jullie ook nog mooi weer.
    Gewoon doorgaan. Veel plezier en geniet.
    Neem op tijd een lekker biertje.
    Liefs Hanny en Be Hoogeveen.

• 04 Mei 2016 - 23:02

Joep :

Zo jonkie, had je geluk dat je het paspoort bij had. Hier wel zon en komende dagen warmere temperaturen. Fijne reis verder.

• 04 Mei 2016 - 23:43

Gon:

Vandaag weer heerlijk in de tuin . En van jullie reisverslagen kunnen genieten. Het valt niet altijd mee zo te lezen. Er zitten al heel wat kilometers voor jullie op, maar Oostenrijk is nog een stukje verder fietsen. Hou de moed erin. Er valt onderweg genoeg te beleven en de foto's maken het voor ons duidelijk. Leuk hoor! Veel plezier en een goede reis verder.

• 05 Mei 2016 - 10:13

Jan En Ina:

Wij hebben in Athene eens een stortbui meegemaakt waarbij de afvoer het niet aan kon. Straten werden rivieren. Groetjes vanuit een zonnig Nederland.
    Jan en Ina

• 11 Mei 2016 - 19:45

Ben & Ingrid:

Ha die Ali,
    Jij ben natuurlijk in je element daar in Olympia als oud vijfkampster. Ingrid heeft als oud 800 meter loopster ook daar op dezelfde baan eens stevig aangezet voor een loopje.

Groet uit een zonnig Deventer