Vinales en omgeving - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Vinales en omgeving - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Vinales en omgeving

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

30 December 2014 | Cuba, Viñales

Vinales, 30-11 t/m 4-12-2014

De benzineschaarste maakt Van Cuba een heel fietsvriendelijk land. Over het algemeen zijn de wegen redelijk goed onderhouden. Er is ruimte genoeg op de weg om de kuilen te ontwijken. Soms rijden we gewoon een hele tijd op de linker weghelft. Desondanks komen we weinig “collega-fietsers”tegen. De tweede fietsdag reed een Zuid-Afrikaanse fietster een tijdje met ons mee en gisteren voegde zich een Australisch fietsstel bij ons in de Casa. Zij gaan ook naar Vinales. Via een landschappelijk mooie route, waarvan het tweede gedeelte weer flinke heuvels oplevert, dalen we af het Valle de Vinales in. Joop rijdt bijna rechtstreeks naar “onze” Casa, aanbevolen door Lourdes uit Havanna. Nereyda en Lourdes zijn vriendinnen. En zo worden wij van de ene Casa naar de andere verwezen door familie, vrienden en bekenden. Wij voelen ons direct thuis in de mooie roze pronkkamer. Superschoon, fijne bedden en heerlijk eten. In de schommelstoel op de veranda, een mojito in de hand, zien wij het dagelijks leven voorbijtrekken. Enrique, de man van N. laat ons zien hoe sigaren worden gemaakt. Hij heeft in een sigarenfabriek gewerkt en vertelt dat we de sigaren beter bij hem kunnen kopen. Haast elke Cubaan handelt in producten die aan de officiële markt zijn onttrokken. De volgende dagen verkennen we fietsend en wandelend de omgeving.
Door de mooie natuur is het in en rondom het stadje behoorlijk toeristisch. Maar even verderop kom je geen buitenlander meer tegen. Vooral de mogotes, begroeide kalksteenformaties, maken het landschap heel apart. Samen met de Australische fietsers en een Spaanse huren we een oldtimer taxi en laten ons naar een schiereilandje voor de kust brengen. Een luie stranddag. De volgende dag stappen we weer op de fiets en rijden naar een vissersplaatsje. Daar vraagt een jonge visser of wij trek hebben in vers gevangen kreeft. Zijn moeder heeft een palador, een soort huiskamerrestaurant.
Dat lijkt ons wel wat! Maar eerst wil hij van alles over onze fietsen weten. Uiteindelijk ruilt Ali tijdelijk haar fiets in. Aan het eind van de middag zoeken we weer onze vaste stek op, een terras tegenover de kerk. Rond deze tijd loopt het terras langzaam vol met toeristen en Cubanen. Live muziek erbij, een drankje, een dansje... wat wil je nog meer...
Morgen met de luxe toeristenbus (fietsen onderin) naar Cienfuegos, 450 km. Verderop.
(wordt vervolgd) Hasta luego, JA

• 30 December 2014 - 16:16

Joke:

Hallo Joop en Ali, hebben jullie daar wat sigaren weg? en Ali wat een fietsruil, zo zou ik dat ook wel als buitenlander willen ;-). Blij dat je de fiets terug hebt leek me geen pretje daar op te moeten fietsen.
    Lekker geslapen in de roze kamer? ziet er inderdaad goed uit.
    Echt een goede manier om zo de lokale bevolking te helpen. Wat zullen jullie dit allemaal missen.
    Vele knuffels xxxx

• 31 December 2014 - 17:09

Gon:

Wat hebben jullie weer genoten. Dat is aan de foto's duidelijk te zien. Lachende mensen en overal vrolijkheid. Je zou bijna weer aan de sigaar gaan, zo aantrekkelijk ziet het er uit.
    En die old timers.. wat een schoonheid.
    Een heel goed nieuwjaar en op naar het volgende avontuur.