Langs de kust - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langs de kust - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langs de kust

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

23 Juni 2014 | Kroatië, Poreč

Porec, 21-06-2104
De kortste (fiets)route van Piran naar Porec gaat over wegen door het binnenland. Wij willen liever nog een stuk langs de kust rijden. Langs de boulevard rijden we naar Portoroz en bij de Touristinformation vraagt Joop naar eventuele fietsroutes. De Parenzana volgt nog eerst de kust tot . voorbij de Kroatische grens. We krijgen een boekje en een kaart mee, hierin/op staan vele routes. Zo zien we onder andere de “E12”, een fiets/mountainbike route van Gibraltar naar Athene. Bij de grensovergang moeten we 2 maal onze paspoorten laten zien. Kroatië hoort sinds kort wel bij de EU, maar is geen Schengenland. In Kroatië wordt het fietspad onverhard en moeilijker te fietsen door de vele keien. De uitzichten over de zoutpannen zijn magnifiek. De handel in zout was een van de redenen dat de Venetianen hier eeuwenlang de streek beheersten. Na ongeveer 10 km vinden we het gehobbel welletjes en gaan verder over asfalt. Het landschap van Istrië, dat Italiaans oogt, is mooi en ongerept. Opmerkelijk veel vlinders. Wijngaarden, olijfbomen en bloeiende oleanders. Kleine oude dorpjes en nauwelijks nieuwbouw, voor zolang het duurt. Hoe dichter we de kust naderen des te meer borden van projectontwikkelaars. In Porec informeren we naar de vertrektijden van de boot naar Venetie. Pas woensdag is er weer plaats! Geen probleem, gaan we lekker een paar dagen vakantie houden. We hebben geen zin in een grote megacamping aan de kust, we huren een mooi appartementje, iets van de kust af, maar vanaf het balkon wel uitzicht op zee.

Porec, 22-06-2014
We zijn nu echt toerist. Slapen uit, bestuderen de komende route van Venetië -huiswaarts , boeken een hotel in Venetië en in Verona, beide pal in het centrum. Dan op naar het strand, stoelen en parasol gehuurd, e-boek erbij, gewoon genieten. Morgen gaan we het oude centrum van Porec bekijken.
Adijo, JA

• 23 Juni 2014 - 10:03

Eddy:

Lekker hoor, een beetje de toerist uithangen zonder te fietsen. Da's pas genieten. Maar .....moet ook niet te lang duren. Wordt je onrustig. Mooie reis maken jullie.

Groet, teruggekeerde Eddy

• 23 Juni 2014 - 11:16

Gon:

Na al het harde werken op jullie super fietsen mag je van jezelf eindelijk even "strandgenieten". Maar niet voor lang begrijp ik. (hahaha Jullie moeten verder). Ik lees jullie verhalen graag. Liefs vanuit het kille kikkerlandje.

• 23 Juni 2014 - 20:19

Joke:

Hallo Joop en Ali, heerlijk even genieten en Ali het is wel goed om ook de rest een kleurtje te geven, even wat minder afscheiding ;-)
    Hoop dat jullie net als wij genoten hebben van nederland Chili, Geweldig 9 punten in 3 wedstrijden en leuk voor de invallers, jammer voor Wesley.
    Vele knuffels van ons 4 xxxx en natuurlijk een poot van Felix x