Door het karstgebergte - Reisverslag uit Piran, Slovenië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Door het karstgebergte - Reisverslag uit Piran, Slovenië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Door het karstgebergte

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

21 Juni 2014 | Slovenië, Piran

Zaplana, 18-06-2014
Van Kranj gaat het via allerlei binnendoor weggetjes door dorpjes naar Skofja Loka. Dit is een van de oudste plaatsjes van Slovenië. Op zoek naar een leuk terrasje wordt Joop aangesproken door twee enthousiaste jonge mannen, die erg geïnteresseerd zijn in de technische aspecten van onze fietsen. Ali wordt afgeleid door een schoolklasje, eigenlijk door de leuke meester. Haast alle jonge mensen spreken hier goed Engels. We rijden verder door een dal met veel bos en boerenland. Weer zien we de enorme ravage aangebracht door de ijzelregen. Nog steeds is men bezig met opruimwerkzaamheden. Het lijkt of er nog voor jaren werk ligt. Onderweg zien we steeds stellages, waar we ons van afvragen waartoe die dienen. Eindelijk weer eens een rara! Benieuwd of jullie het weten. We rijden regelmatig over een doorgaande weg, de infrastructuur is hier minder uitgebreid en bewegwijzerde fietsroutes komen hier nog niet veel voor. Net als de Tsjechen rijden de Slovenen graag stevig door. Ze zijn echter minder attent voor fietsers. Opletten geblazen dus. De achteruitkijkspiegel komt nu goed van pas. Het geboekte onderkomen is weer dik in orde. Een grote flatscreen op de kamer. We eten voor ons doen laat, eerst moet de wedstrijd worden uitgezien. Daarna zien we Spanje voor de tweede keer verliezen, hoewel, Ali ziet de wedstrijd niet helemaal uit. Haar gesnurk overstemt het wedstrijdcommentaar ( waarneming van Joop).

Skoflje, 19-06-2014
Vanaf Kalce duikt de route het Karstgebergte in. Daarvoor moet regelmatig geklommen worden. Op het hoogste punt aangekomen verlaten we de hoofdweg en dalen af door het bos over een onverharde weg. Links en rechts van de weg zien we grote voorraden hout... Als we weer terug zijn op het asfalt bereiken we het kasteel van Predjama. Het ligt ingenesteld in een grot en heeft een krijgshaftige geschiedenis, waarbij de kilometerslange ondergrondse gangen van belang waren. In deze omgeving zijn de beroemdste grotten van Slovenië te bezoeken. Voor nu slaan we deze even over. We zien de omgeving langzaam een ietwat mediterraan uiterlijk krijgen. De Adriatische Zee is niet ver hier vandaan. Maar eerst zetten we onze tent op in Skoflje, in de buurt van de grotten van Skocjan. Alweer een prima plek. Wat is het toch heerlijk in het voorseizoen!

Piran, 20-06-2014
Na nog een klein beetje klimwerk beginnen we aan een kilometerslange afdaling naar de kust. Daar pikken we, vlak voor Koper, het fietspad “Parenza” op. Vroeger een spoorlijn van Triest naar Porec. We buigen even af naar het oude centrum van Koper en verbazen ons over de drukte. Links en rechts horen we Engels praten. Bij binnenrijden van Koper, een grote haven, zagen we al een enorm cruiseschip liggen. De link is snel gelegd. En wij fietsen snel door, maar niet nadat we bij Lidl de muesli en abrikozen voorraad hebben aangevuld. Het mooie fietspad, met verlichte tunnels, blijft de kustlijn volgen. Bij Piran zoeken we de camping op. Even weer wennen, hutje mutje op elkaar (weekend?). Aan het eind van de middag wandelen we naar Piran, dat op een vooruitstekende kaap ligt. Een prachtig plaatsje, de Venetiaanse invloeden zijn duidelijk zichtbaar. De sfeer is er erg relaxt, niet opgeklopt. Morgen fietsen we naar Porec, eindpunt van het tweede deel van onze reis.
Adijo, JA

• 21 Juni 2014 - 09:13

Emjo:

Rara... Dat lijkt mij een soort van droogrek.., hier alles goed! Nog 4 weken sch

• 21 Juni 2014 - 09:15

Emjo:

Te snel geplaatst.. Nog 4 weken school voor jurre, nog 5 weken voor de vakantie! Wij hebben er zin in, vooral na jullie verhalen! Geniet ervan! Xx

• 21 Juni 2014 - 10:16

JM:

Hoi Joop en Ali, mooi dat alles goed gaat en bij het lezen van het verslag begint het allemaal weer te prikkelen, gelukkig hebben we leuke vooruitzichten. De rekken langs de weg zijn typisch voor Slovenië, het zijn droogrekken voor hooi. Dus rara opgelost. Goede reis verder en liefs van J&M

• 21 Juni 2014 - 15:49

Joke:

Hallo Joop en Ali Rara dus snel opgelost ;-)
    Jammer had wel heel graag van honderden mensen hun reactie gelezen, maar helaas zit er weer niet in. MENSEN REAGEREN kom je ook in het mooie foto boek het reisverslag van Joop en Ali echt de moeite waard. Vele knuffels en geniet straks heerlijk van het zonnige Italie xxxx

• 22 Juni 2014 - 17:15

Jan En Margreet:

mooie verhalen. Het toeristenseizoen in zicht. Hier begint de vakantie op 5 juli en dan gaan wij ook direct weg. We hebben het hier helemaal gehad ! Dit weekend Marjolein en Tjalling en de kinderen te logeren gehad. Feest je Laila, die 5 jaar is geworden, en feestje Justin die 3 jaar is geworden en vanmorgen nog een feestje met de overgrootmoeders en de buurvrouw-oma.

Heel veel plezier nog. Wanneer komen jullie weer terug ?
    liefs, Jan en Margreet