Langs Mur, Drau en Lavant - Reisverslag uit Bleiburg, Oostenrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langs Mur, Drau en Lavant - Reisverslag uit Bleiburg, Oostenrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langs Mur, Drau en Lavant

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

15 Juni 2014 | Oostenrijk, Bleiburg

Grosslobming, 13-06-2014
Voor we vertrekken wachten we nog een buitje af. De komende dagen wordt wat onbestendig weer voorspeld. De temperatuur is echter uitstekend. We dalen nog 20 km verder af tot het dal van de Mur. We worden ingehaald door een fietsechtpaar uit Valkenburg. We staan zeer geanimeerd wel een half uur te kletsen. Vanwege haar gezondheid rijdt mevrouw op een e-bike, maar wel een zeer sportief ogende. Ali bestudeert de fiets vol bewondering. Misschien iets voor de toekomst??? De camping ligt op een halve dagafstand. De volgende ligt ruim 90 km verder, die bewaren we voor morgen. Net op tijd parkeren we de fietsen voor de receptie, een hevige regenbui barst los. We worden uitgenodigd plaats te nemen in zeer huiselijk ingerichte Aufenthalsraum. Wanneer we iets willen eten/drinken kunnen we dit vrijelijk pakken. Op een papiertje staan de prijzen, men wordt verzocht het verschuldigde bedrag in een bakje te deponeren. We gaan internetten en de route voor de komende dagen plannen. Al snel is het droog en schijnt de zon weer. Opnieuw weer een prachtige plek. Achter het gebouw is het veldje voor tentkampeerders, voorzien van alle gemakken. Helemaal voor onszelf. Tijdens het koken begint het weer te regenen, maar wij zitten heerlijk droog in de grote partytent. 's Avonds natuurlijk voor de grote buis. Ali gaat in de pauze naar bed, ze verwacht geen positief eindresultaat en morgen wacht een fietsdag met een lange klim. Achteraf wel balen. Wie verwacht ook zo'n 2e helft!

Lavamünd, 14-06-2014
Vandaag beginnen we aan de lange stijging, over de Obdachsattel, naar Karinthië. Een peuleschil, vals plat omhoog. Alleen de laatste kilometer is wat pittiger. Daarna vals plat afdalen. En dat is verrukkelijk! Dat over geasfalteerde fietspaden, door een bos. We rutschen als over een rodelbaan naar beneden. Het deed ons wel denken aan de afdaling van de Resiapas, destijds. Het fietspad gaat inmiddels langs de Lavant. Als we in Wolfsberg een grote Eurospar zien besluiten we maar weer zelf te koken. Spaanse chorizo, Eierspätzle, paprika, bosui, room en Spätzlekäse, daar weet Joop wel raad mee. Verse aardbeien met vanilleroom na. Oh ja, ook een wijntje hoort erbij. We slepen alles 20 km mee, maar het is de moeite waard. En weer gaat het, we zijn net aan het toetje begonnen, regenen. Voor het eerst maken we nu echt gebruik van Ali's (schuil)tent. Genoeglijk zitten we op de stoeltjes, in de tent, het laatste wijntje uit de fles op te drinken. We constateren nogmaals dat de tent een goede aankoop is geweest.

Gösselsdorf, 15-06-2014
Vandaag weer een halve etappe. Het eerste stuk gaat nu langs de Drau. De Oostenrijkers hebben langs alle rivieren prachtige fietspaden aangelegd en uitstekend bewegwijzerd. De Karawanken komen in zicht, die de grens met Slovenië vormen. Alleen voor fietsers en wandelaars is er een prachtige hangbrug aangelegd. Hier begint ook de Kunst-Radweg. Het zijn allemaal modern vormgegeven metaalsculpturen. We hebben veel tijd vandaag en blijven regelmatig even staan kijken. In Bleiberg/Pliberk, deze streek is tweetalig, drinken we koffie. In deze stad heeft zich, aan het eind van de 2e wereldoorlog, een drama voltrokken. Een grote groep Kroatische soldaten en Slovenen vluchtten voor de partizanen van Tito. De Britse soldaten leverden hen echter uit aan de partizanen. Het grootste gedeelte werd gelijk geëxecuteerd en begraven in massagraven. Verderop zien we nog een maf kasteeltje, gebouwd in 1995. We moeten de route weer verlaten voor de camping. De GPS wijst ons feilloos de weg, dat was vorig jaar wel anders. De remedie is geweest de City Navigatorkaart, ontworpen voor de automobilist, niet meer te gebruiken. In plaats hiervan wordt nu een zeer gedetailleerde kaart, aangeschaft op de Wereldfietsersbeurs, gebruikt. Prima!
Op de, nu grote, camping zijn alle voorzieningen aanwezig. We gebruiken de wasmachine, het internet, het terras en vanavond het restaurant. Morgen wacht een echte pas, de Seebergsattel, naar Slovenië. We hebben alvast onderkomen in Kranj gereserveerd. Als dit goed bevalt overwegen we nog bij te boeken en dinsdag een bezoek(per trein) aan Ljubljana te maken. We houden jullie op de hoogte.
Tschüss, JA

• 16 Juni 2014 - 21:08

Joke:

Hallo Joop en Ali, hier dan eindelijk een berichtje van mij maar tja, was ook even weg en om nu midden in de nacht nog een pc aan te zetten terwijl er voetballen voor is, dat gaat echt niet gebeuren.
    Ook vandaag een heel bijzondere dag dus eindelijk achter de pc ;-)
    Hoe was het op die hangbrug, schommelde het daar ook erg? Apart he zo'n hangbrug.
    Wat heerlijk dat jullie ook nog onderweg kunnen genieten van het voetballen en dat nederland met 5-1 gewonnen heeft is ook uniek, nu maar hopen dat ze door gaan op dit niveau.
    Nu lieve Joop en Ali, bedankt voor jullie telefoon gesprek, wat jullie niet meer mee hebben gekregen is dat nadat jullie hadden afgesloten henny nog even door ging, maar er was niemand die reageerde, kon het nog net droog houden was gelukkig vooraf na het toilet geweest, dus jullie hebben weer wat gemist.
    Wens jullie verder nog een fijne vakantie en geniet ervan, vele knuffels van ons allemaal xxxxx