Van Moldau naar Donau - Reisverslag uit Mauthausen, Oostenrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Van Moldau naar Donau - Reisverslag uit Mauthausen, Oostenrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Van Moldau naar Donau

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

09 Juni 2014 | Oostenrijk, Mauthausen

Cesky Krumlov, 07-06-2014
Naast Praag schijnt Cesky Krumlov een van de mooiste steden van Tsjechië te zijn. Het centrum staat op de Unescolijst. De oudste delen stammen uit de 13e eeuw. Het is maar 30 km. fietsen, dus tijd genoeg voor een uitgebreid bezoek. Voor de middag staat de tent op een camping aan de Vltava (Moldau). Heel Tsjechië lijkt bij mooi weer het water op te zoeken om te gaan kanoën, raften of gewoon spelevaren in rubberbootjes. De bierflessen slepen er, vastgemaakt aan een touwtje, achteraan. Allemaal heel gemoedelijk. In de namiddag wandelen we langs de rivier naar het stadje om het te bezichtigen en er te gaan eten. Inderdaad, een prachtig stadje. Maar nu natuurlijk extra druk, Pinksteren en het mooie weer. Lokt ook vele Weners, aan de auto's te zien. Als we rond achten terug komen is ons tentje intussen omringd door andere tentjes. We maken kennis met deze groep buren. Het zijn Tsjechische studievrienden, die na het afstuderen er een traditie van hebben gemaakt om met de pinksterdagen een paar dagen te gaan kanoën. Overal op de camping staan vuurkorven. Groepen familieleden, vrienden scharen zich er omheen. Er wordt gegeten en gedronken, heel rustig en relaxed.

Rainbach im Mülkreis
Na een verrassend rustige nacht, weinig lawaai/gesnurk, op de gewone tijd weer opgestaan, 6.30 uur. Vandaag rijden we Tsjechië uit, maar niet nadat er adressen zijn uitgewisseld met een van Tsjechische kanoërs, een werktuigbouwkundig ingenieur uit Brno. Hij beveelt ons de streek rond zijn geboortestad aan, Zuid Moravië, om te komen fietsen (volgend jaar?) en wil ons graag van dienst zijn toeristische informatie te geven. De route naar Oostenrijk volgens ons boekje gaat over kleine en zeer steile weggetjes, een helletocht. Gaan we dus niet doen. Langs de Vltava loopt een gewone weg en niet druk bereden. Vanmorgen, Pinksterzondag, al helemaal niet. Ook de ligfietsers, Jan en Anja uit Amsterdam, hebben voor deze route gekozen. We treffen elkaar weer bij de koffie in Romzberg. Zij hebben al in vele werelddelen gefietst en wij doen nuttige informatie op. Zij willen nog in Zuid-Oost Azië gaan fietsen, daar kunnen wij hen wel iets over vertellen. Zonder noemenswaardige inspanning komen we in Oostenrijk aan. We zijn van plan om naar Freistadt te fietsen, circa 10 km van de route maar daar is wel een camping. Bij Rainbach zien we langs de weg een bordje met “ Freizeitanlage, een zwemmer, een tent en bestek, 700m”. Dat gaan we bekijken. Het is een klein natuurplasje, met restaurant, sportveld en een grasveld. We kunnen ons tentje gratis neerzetten en gebruikmaken van de faciliteiten van het complex. Het is een warme dag en we nemen een heerlijke duik in het kristalheldere watertje. Rondom en in de plas vermaken zich alleen maar locals. Een fijne luiermiddag. Tegen de avond begint het te donderen, maar de bui trekt een andere kant op en even later schijnt de zon weer en blijft het warm. Rond 9 uur sluit het restaurant, alleen wij zijn er nog. Een soort vrij kamperen.

Mauthausen, 09-06-2014
Zelfs Ali heeft heerlijk geslapen, terwijl zij niet zo'n liefhebster is van vrij kamperen. Over een, wel erg rustige, provinciale weg bereiken we bij Reichental weer de route. Tweede Pinksterdag is ook in Oostenrijk een feestdag, alle winkels zijn dicht. Tijdens onze koffiebreaks hebben we uitvoerige gesprekken met bewoners en bezoekers (Weners). Toch handig, dat je de taal spreekt (>20 jaar winterkamperen in Oostenrijk helpt een handje mee). Vlak voor het bereiken van de Donau zien we een bord verwijzend naar het voormalige concentratiekamp “ KZ Mauthausen”. We zijn vroeg en fietsen de berg omhoog (bloedheet en 14%). Bovengekomen hebben we niet de drang om het kamp van binnen te bezichtigen. Een beklemmend gevoel bevangt ons. We lopen nog wat rond en bezoeken het infocentrum. Daarna dalen we af naar de Donau en komen aan op de meest populaire fietsroute van Europa, de R1 van Passau naar Wenen/Bratislava. Om de camping te bereiken volgen we de route enkele kilometers. Alles is in deze omgeving gericht op de “Donaufietser”. Veel “Zimmer Frei”, elektrische oplaadpunten en fietsenwinkels. Ook de camping is goed afgestemd op de fietsers. Een speciaal, schaduwrijk tentenveldje, met voor elke kampeerder een picknicktafel. Er is ook een overdekte ruimte voor slechtere weersomstandigheden. En overal WiFi beschikbaar.
Tschüss, JA

• 09 Juni 2014 - 23:04

Joke:

Hallo Joop en Ali, wat ziet het er weer lekker uit, geweldig, zelfs daar hebben ze oranje ;-).
    Het is hier erg benauwd vandaag en verwachten wat onweer, hoop dat het over waait.
    In het zuiden aardige hagelstenen kan wel zeggen pingpong ballen.
    Denk wat daar is gevallen hier niet terecht komt, staan we niet op te wachten.
    Hier verder alles goed, vele knuffels doei doei xxxx

• 09 Juni 2014 - 23:06

Emjo:

Dat schiet lekker op! Wij terug in rotterdam na een zeer warm pinksterweekrnd! Lekker aan het zwembad gelegen. Wat een luxe! Mooie foto's, vooral die met 7 dikke tsjechen in een oplaasbootje... En dan ....wildkamperen? Pfff je weet wat ik daar van vind... Gewoon op de camping graag!! Kus!

• 09 Juni 2014 - 23:31

Eddy:

Vrienden van de fiets.

Dat ziet er allemaal reuze interessant uit. Is deze tocht aan te raden voor Toos en mij? Lijkt mij erg leuk. Hoewel wildkamperen ook mij niet trekt. Ben het wel eens met Marije. Niet meer doen. Je hoort toch af en toe rare verhalen daarover. Wij hopen zondag of maandag in Santiago aan te komen. Vermoedelijk nog even naar de kust dn. Nog heel veel plezier jullie. Drink je meerdere van die pullen, Joop?

Groet Eddy