Langs de Ems - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langs de Ems - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langs de Ems

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

18 Mei 2014 | Nederland, Groningen

Lathen, 14-05-2014
Via Denemarken(!), Heiligerlee (bekend van de eerste veldslag van de 80-jarige oorlog, gewonnen van de Spanjaarden), gaan we bij Rhederbrug de grens over. De noordwesten wind werkt goed mee. Al snel bereiken we de in Duitsland erg populaire Ems Radroute. Binnen 5 km hebben we al uitgebreid met andere fietsers gepraat. De officiële rijroute is noordwaarts, hetgeen de meeste fietsers ook doen. Vanwege de heersende wind is men best jaloers op ons. Het Ems-landschap vinden we verrassend mooi. In dit gebied zijn geen dijken nodig. Fietsen door Duitsland betekent volop prachtige en zeer verzorgde picknick plekken. Café mit Kuchen is ook alom verkrijgbaar. Aan de Kuchen kunnen we, nog wel, weerstand bieden. Aan het eind van de fietsdag zetten we de tent neer op camping Lathen. Daar is ook een Hotel-Restaurant en een heerlijke Hefeweizen uit het vat. Nog een gut Bürgeliche maaltijd en al snel daarna duiken we de tent in.

Emsbüren, 15-05-2014
Joop heeft er zin in ! Om 7 uur maakt hij Ali wakker, lang genoeg gelegen... Nadat de bedjes en slaapzakken zijn ingepakt ziet Ali dat het half 7 is... Misschien is het beter dat Joop zijn leesbril wat vaker gebruikt. Vòòr 8 uur rijden we al langs de Ems, die we vandaag verder weinig zullen zien. De route loopt hier steeds een eindje van de rivier vandaan. Veelal over rustige weggetjes en door een landschap dat ons doet denken aan Twente. Onderweg bekijken we van alles uitgebreid, waaronder gerestaureerde Ja-knikkers (we zagen ook nog enkele in gebruik). Opvallend vinden we de vele grote kruisbeelden langs de weg. Het lijkt wel Beieren. Als we mensen tegen komen hebben we de neiging ze met “Grüß Gott” te begroeten ( klinkt als “kroes kut”, volgens Jules Deelder). Maar hier zeggen ze gewoon “Moin”. We kamperen op een veldje langs de Ems.

Telgte, 16-05-2014
Heerlijk geslapen. Gelukkig had Ali zich, vanwege de voorspelde koude nacht, gehuld in thermobroek, sokken en fleece trui. En Joop? Tja, die slaapt overal en onder alle omstandigheden, zomer en winter, in dezelfde “outfit”. Wel hebben we nu donzen slaapzakken bij ons. Als we opstaan staat de zon al te stralen. In de loop van de dag wordt het steeds warmer, heerlijk fietsweer. Duitsland is, behalve de fiets-infrastruktuur, ook wat de mensen betreft een prima fietsland. Van de mevrouw in de Bäckerei-Conditorei krijgen we spontaan een stukje taart bij de koffie. Kunnen we als fietsers goed gebruiken, zegt ze. Onderweg genieten we met volle teugen, zacht glooiend landschap, kwinkelerende vogels en bloeiende bermen. Af en toe zien we de steeds smaller wordende Ems. De tent krijgt een paradijselijke plek op een natuurkampeerterrein. Het sanitair is heel sober, maar de douche is prima. We eten en rommelen wat bij de tent.

Rheda-Wiedenbrück, 17-05-2014
Het landschap wordt weer wat vlakker. De grond is blijkbaar uitstekend geschikt voor de aspergeteelt. Er wordt volop gestoken. Gezien de nummerborden van de auto's, geparkeerd bij de velden, zijn hier veel Polen aan het werk. Het is hard en zwaar werken. De betaling is waarschijnlijk niet navenant. De afstand tot de volgende camping is ver over de 100 km, daar hebben we geen zin in. Dus in Rheda-Wiedenbrück installeren we ons in een hotel. Ook heel fijn af en toe. In dit hotel wilde Ali, jaren geleden, met schoonzus Ina overnachten. Zij fietsten toen de internationale R1 route naar Berlijn. Het hotel was echter vol, ze werden door de eigenaar geïnstalleerd bij zijn moeder. Zij had een vakantie-appartement beschikbaar. Nu krijgen we de laatste kamer in zijn hotel. In een aspergestreek ontkom je er niet aan 's avonds asperges te gaan eten!
Tschüß, JA

(Nu nog even, terwijl we de DFB-Pokal Endspiel volgen, de foto's uitzoeken. We zien dat het in Berlijn pijpenstelen regent!)

• 18 Mei 2014 - 07:57

Joop En Ali BoumanSchuil:

De foto's zijn geselecteerd, maar plaatsen lukt niet. Internet in het hotel werkt wisselend. Jullie houden ze te goed.

• 18 Mei 2014 - 08:01

Carla Wind:

Hoi Joop en Ali,

Wat treffen jullie het met het weer!!Het is weer leuk om jullie berichten te ontvangen. Nog heel veel plezier.

Dick en Carla

• 18 Mei 2014 - 10:42

GeJa:

Dag jongelui,
    wederom mooi reisverslag! Hopelijk het weer en de rest steeds "voor de wind".
    Hier vandaag ook een heel mooi zonnetje op de P&P-baan.
    Veel plezier daar en we genieten mee,
    GeJa

• 18 Mei 2014 - 11:02

Joke:

Hallo Vakantiegangers, kreeg vanmorgen pas je mail :-), dus gisteravond geen internet meer.
    Hier ook mooi weer al zul je me niet op de fiets zien, ik pak de auto.
    Mail jullie vanavond even vele knuffels en liefs xxxx