Les Calanche - Reisverslag uit Ajaccio, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Les Calanche - Reisverslag uit Ajaccio, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Les Calanche

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

14 Juli 2013 | Frankrijk, Ajaccio

Sagone, 13 juli
Gisteren , in de loop van de middag, heft de Franse fietser zijn tentje naast de onze opgezet. ’s Avonds, in de bar op de camping, praten we bij. Dat gaat gemakkelijk, want hij praat goed Engels. Hij, Laurent, vertelt dat hij brandweerman is in Lyon en 36 jaar oud. Hij is erg open en vraagt en vertelt ons van alles. Laurent houdt van uitdagende sporten zoals duiken en bergbeklimmen. Hij vertelt ook dat hij helaas geen partner heeft. “Hoe kan dat nou” , vraagt Ali spontaan, “zo’n good looking guy”? Dus sportieve oplettende dames-volgers van de juiste leeftijd: Ali heeft zijn adres. Hij vertelt ook nog dat een vriend van hem met een dame uit Den Haag is getrouwd. ’s Morgens komt hij nog even afscheid van ons nemen, hij blijft hier nog om te gaan duiken en daarna vliegt hij terug van Ajaccio naar Lyon. De klim naar het natuurpark “Les Calanche” (op de werelderfgoedlijst van Unesco) is taai de uitzichten, o.a. op Porto, zijn weergaloos. De Calanche is een indrukwekkende chaos van grillige granieten rotsen, waar de weg zich doorheen kronkelt. Ook bussen en auto’s met boottrailers wurmen zich door de roodkleurige rotsformaties. Ze hebben de volle wegbreedte nodig om sommige bochten te kunnen nemen. Een heel gedoe omdat tegenliggers dan weer achteruit moeten rijden. Na de afdaling rijden we langs grote, zo te zien, zandstranden. De gekozen camping ligt iets landinwaarts. Het biedt een mooi zwembad en lekkere ligstoelen. De rest van de dag brengen we luierend door.
Ajaccio, 14 juli
Van een eventueel vuurwerk om de nationale feestdag van Frankrijk in te luiden hebben we niets gemerkt. Meestal liggen we rond 10 uur in bed. De beklimming van de Col de San Bastiano is pittig en gaat tot 8%. Gelukkig maar 7 km klimmen en het wegdek is uitstekend, vele stukken opnieuw geasfalteerd. Ook de Tour de France is hier langs gekomen en dat kunnen we merken aan de kwaliteit van de wegen. Wel wordt het steeds drukker nu we Ajaccio naderen. Deze stad laten we echter rechts liggen. Het enige wat interessant is aan de stad is de geest van Napoleon, die hier overal rondwaart. Straten, monumenten en gebouwen dragen namen die met het keizertje verbonden zijn. Hij is hier op 15 augustus 1769 geboren. Iets voorbij de stad, een paar km van het strand, gaan we naar een camping, door Laurent aanbevolen. Grote schaduwplekken met picknicktafels. Handig, ook een elektriciteitspaal, dus alle apparatuur kan worden opgeladen. Bij het zwembad/bar/restaurant is WiFi, dus we kunnen dit verslagje straks plaatsen.
Au revoir, JA

• 14 Juli 2013 - 20:28

Joke:

He Joop en Ali, waar blijven jullie volgers nou?
    Hoe moet die lekkere fransman nu aan een heerlijke spontane hollandse dame komen.
    Het valt me tegen van al jullie vrienden dat ze zo weinig meer mee lezen???
    Denk dat ze wel meelezen maar niet de moeite waard vinden om jullie nog even een groet uit jullie vaderland te geven nou die van mij en Robert, Erwin, Richard,Henny(was hier ;-) ) krijgen jullie en van mij nog een extra knuffel en wens jullie nog heel veel fietsplezier en eh laat die mannen maar komen, ben niet jong maar wel knetter gek op mannen :-) doei xxxx

• 15 Juli 2013 - 21:28

Jopie:

Hoi Ali en Joop, het ziet er prachtig uit daar op Corsica! Edmund heeft nu ook vakantie, we gaan morgen een weekje fietsen. Met de boot Stavoren-Enkhuizen naar A'dam. Via Zaanstreek langs NH kust omhoog. Dan Texel en met de Vriendschap (boot) naar Vlieland. Dan Via Harlingen weer naar huis. Het weer lijkt goed de komende dagen. Jullie een goede voortzetting van de reis! Groeten!