Langs de stranden - Reisverslag uit Les Issambres, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langs de stranden - Reisverslag uit Les Issambres, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langs de stranden

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

30 Juni 2013 | Frankrijk, Les Issambres

La Croix Valmer, 27 juni
Als de was weer droog in de fietstassen zit fietsen we naar het strand van Cavalaire. Een beetje meewarig kijken we naar de auto’s die een plekje zoeken aan het strand. Dat lukt nu nog wel, maar over een paar weken is de hele kustweg een ramp voor auto’s. Een stop en go file. Als we onze fietsen verankeren aan het hek bij het strand zien we bij de overkant bij een restaurant”Moules Frites a Volonté”, mmm. We vermaken ons uitstekend op het strand, geen zeurende verkopers zoals in Azië. Er komt alleen een ijscoman langs. We kijken enige tijd naar James Bond-achtig watervermaak, met een soort skateboard op een waterstraal capriolen uithalen. Ziet er spannend uit. Aan het eind van de middag gaan de Moules steeds meer lonken en Ali gaat eens informeren hoe laat er gegeten kan worden. “Wanneer je wilt” zegt de eigenaar van Vietnamese afkomst. Om zes uur, naar goed Nederlands gebruik, schuiven we al aan. Normaal vermijden we eetgelegenheden waar je onbeperkt mag eten, maar mosseltjes… De verleiding is dit keer te groot. Ach, sinds we af en toe bij MacDonald binnenstappen, moet dit ook kunnen. De 6 km vals plat terug naar de camping lukt, met de mosseltjes die in de wijn zwemmen, prima. ’s Nachts gaat er wel het een en ander mis. Er breekt een niet verwachte onweersbui los en we hebben nog van alles buiten staan en hangen. In de haast prikt Joop Ali met een stoelpoot in haar oog. Die loopt nu rond met een rood, gezwollen oog. Ach, maar de zonnebril staat toch de hele dag op.
Les Issambres, 28 juni
De tent gaat weer droog de tas in. Via een sluipweggetje door de wijnvelden bereiken we vanaf de camping de Piste Cyclable weer. St. Tropez laten we rechts liggen. In Port Grimaud worden de fietsers met een ingewikkeld pijlensysteem door het stadje geleid. Ha! Spoorzoekertje, lang niet gespeeld. Door het stadje loopt een riviertje, waar we zelfs een otter zien zwemmen. Uiteindelijk komen we weer uit bij de boulevard. Na de koffie kunnen we de tent alweer opzetten op de camping van Les Issambres . De naam van de camping, Au Paradis des Campeurs, klopt wat ons betreft. We hebben een prachtige plek op het eind van de camping. We moeten er wel een wandelingetje naar het toiletgebouw voor over hebben. Via een tunneltje komen we vanaf de camping zo op het strand! Vooruit, het is mooi weer, we hebben geen haast, ook hier blijven we een dagje extra.
Lei Sambro, 29 juni
We kunnen het fietsen niet laten en maken een uitstapje naar Fréjus en St. Raphael. Bij de gele M in St. Raphael, bij de haven, drinken we een kop koffie op het terras. We kunnen hier internetten en controleren onze post. Ook de camping heeft WIFI, maar vraagt voor gebruik 4 euro/uur! Dit gaat ons te ver. We willen wel een bijdrage betalen voor internet gebruik, maar het moet redelijk blijven. De koffie bij M is trouwens prima. Op de terugweg doen we nog een Géant Casino aan, altijd leuk. Kijken, kijken, niet kopen! Hoewel…er wordt een strandmatje gekocht, een gaspotje, allerlei lekkere hapjes waaronder drie verschillende kazen. Ja, zo komen de afgereden kilootjes er wel weer op! Om 2 uur zijn we weer op de camping. De rest van de middag installeren we ons weer op het strand met e-readers en fietsboekjes.
Ali bestudeert alvast de fietsroute op Corsica. Daar moeten weer de nodige hoogtemeters worden gemaakt, dus wat extra calorieën kan geen kwaad. Morgen fietsen we weer het binnenland in om over 4 dagen de kust bij Nice te bereiken.
Au revoir, JA

• 30 Juni 2013 - 13:51

Joke:

Hallo Fietsers, zo te zien hebben jullie alles onder controle, nou ja afgezien van Ali's oog :-)
    Heerlijk dat weertje daar, mis het nu al, hier nog bewolkt en denk 16 graden had het niet koud zonder jas.
    Was gezellig op de TT nacht met Henny en Angela die nog onverwacht aan kwam zetten, alleen regende het continue en waren we wel erg nat echt verzopen katjes, maar leuke bandjes en eindigen met Siep van der Ploeg.
    Was optijd rond 3 uur terug, was al weg toen bleek mijn tas nog bij henny te liggen dus na een belletje terug gegaan. Wat ik de laatste tijd heb weet ik niet maar vlgs mij nogal een chaos in mijn hoofd, lekker zonder rijbewijs weg rijden uit assen op een TT nacht ;-).
    Gelukkig weer goed thuis gekomen en dat zonder drank op.
    Wens jullie nog een goede trip en geniet van het mooie weer xxxx

• 30 Juni 2013 - 13:57

Margreet:

heerlijke relaxte verhalen....... Over 3 weken gaan wij pas met vakantie, Jan is bezig met dakkapel en dakterras Molukkenstraat. Het weer is nog steeds helemaal NIX. Zit hier met steenkoude handen te typen, belachelijk.. Zou blij zijn als we met de hybride naar Italie kunnen racen..

Help, ik zie net dat de zon doorkomt, het werd opeens licht. DAT is schrikken. Ik ga op verkenning uit, geniet er lekker van.

groetjes,
    Margreet

• 30 Juni 2013 - 19:21

Bea:

Hoi Ali en Joop,

Dat klinkt heerlijk relaxed zoals jullie het doen. Lekker fietsen, terrasje, strand, wijntje, lekker eten. Wat wil een mens nog meer. Zelf een weekje terug van een Caribische reis. Ook zo'n heerlijke reis met vele uitstapjes en lekker eten. Alleen hoefde ik niet te fietsen. Liet me vervoeren per boot of bus. Dus niet zo actief en sportief als jullie.
    'k Zie uit naar jullie verhalen over Corsica!
    Groetjes,
    Bea

• 30 Juni 2013 - 21:51

Gon :

Schitterende beelden van de tour op corsica. Goed fietsen daar.wel voor de echte doorzetters . Nice en cannes en monaco, ik vind dat wel genieten hoor. Liefs