Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Salamanca

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

14 Juni 2012 | Spanje, Salamanca

Salamanca, maandag 11 juni

We laten de Bergen weer achter ons en dalen af naar Bejar. In Valverde de Valdecasa kruisen we de oude Camino weer en komen daar een groepje Italiaanse peregrino’s tegen. Veel Italianen op deze route. We gaan gezamenlijk koffie drinken. Even later schuift het echtpaar, dat we gisteren zijn tegen gekomen, ook aan. Verderop, bij Los Santos, wordt graniet gewonnen en verwerkt. Er is een themapark met opvallende granieten sculpturen. Ook de natuur heeft een eigen bijdrage geleverd, een enorme ronde granieten kei. Het is Hollands weer, half bewolkt, stevige westenwind en ongeveer 20 graden. Jasje aan, jasje uit. Als in de Ardennen gaat het steeds op en neer, rivierdal in en rivierdal uit. Dit gaat ongeveer 60 km zo door, best vermoeiend. We rijden Salamanca binnen over een mooi, nieuw aangelegd fietspad. De camping ligt bij een dorpje ongeveer 5 km buiten de stad. De bus stopt voor de camping. Morgen gaan we de stad bekijken.

Dinsdag 12 juni
We slapen uit, lummelen wat en tegen half 12 gaan we met de bus naar Salamanca. Het is fris! Ongeveer 15 graden, dus lange broek en jasje aan. Salamanca is een van de interessantste steden van Spanje. De universiteit behoort tot de betere van het land en heeft een belangrijke rol in de geschiedenis gespeeld. De oude binnenstad, waarvan de belangrijkste bouwstijl de Renaissance is, is een groot monument en staat ook op de werelderfgoedlijst. De meeste gebouwen zijn opgetrokken uit okergele natuursteen. De stad doet daarom “warm” aan. De Plaza Mayor, in barokstijl echter, is prachtig. Opvallend is de met Jacobschelpen versierde gevel van La Casa de las Concschas, in 1490 gebouwd door een van de ridders van de Orde van Santiago. Zoals vaker deze reis zeggen we ook nu weer: “Hier moeten we terugkomen om het beter te gaan bekijken “. Alle winkels in Salamanca zijn gesloten vanwege “Fiestas de San Juan de Sahagun”, patroonheilige van de stad. Toch is de stad levendig omdat er een Middeleeuwse markt in de straatjes rondom de kathedraal is. ’s Middags breekt de zon door en de terrasjes lopen vol . De studenten liggen te zonnen op het Plaza Mayor, heel sfeervol.
Adios, JA

• 14 Juni 2012 - 09:04

MARGREET:

wees maar blij dat het niet zo warm is daar ! Wij waren er toen het minsten 45 graden was. Om bij te komen moesten we air-conditioned winkels bezoeken.... Hebben ons toen ook voorgenomen om eens in voor- of naseizoen de stad te bezoeken. Helaas nog niet aan toegekomen.
    Gisteren voetbal, een stelletje Nederlandse multimiljonais aan het stuntelen op een groen veld. Te erg voor woorden ! WEG ERMEE !

• 14 Juni 2012 - 18:27

Joke:

Hoi Joop en Ali, hoef niks meer over voetballen te zeggen, Margreet is hier zeer duidelijk over.
    Gelukkig zijn er wel mensen die ook gewoon naar alle elftallen kijken en met veel plezier. Genoeg multimiljonairs met wel een paar leuke benen ;-) Ik geniet, net als jullie op de fiets.
    Veel plezier daar, doei xxxx