De Processie - Reisverslag uit Candelario, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu De Processie - Reisverslag uit Candelario, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

De Processie

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

12 Juni 2012 | Spanje, Candelario

Candelario, zondag 10 juni 2012

Vandaag fietsen we maar 30 km naar de Sierra de Candelario. Naar Salamanca, waar we een dag extra willen blijven, is het te ver, ongeveer 100 km met veel klimmen en dalen. Ook vandaag moet er veel geklommen worden, eerst naar Bagnos de Montemayor, als sinds de Romeinse tijd een geneeskrachtige badplaats. Er zijn veel hotels en de gasten gaan gezellig in badjas over straat van hun hotel naar de baden.Op weg naar de pas komen we een Italiaans echtpaar tegen dat hun rugzak op een karretje voorttrekt. Ze wandelen de Camino in 3 etappes, dit jaar naar Salamanca en volgend jaar naar Santiago. Na de Puerto de Bejar, op 1000m, gaan we naar Bejar. Daar zijn veel mensen op de been, de kerkklokken, het is ongeveer 12 uur, luiden uitbundig. Aan de balkonnetjes in de smalle straatjes hangen Spaanse vlaggen. Eerst denken we dat het met voetbal te maken heeft( vanavond Spanje-Italie) . Bij navraag blijkt het om Corpus Cristi te gaan, een belangrijk religieus feest in Spanje. Daar hoort natuurlijk een processie bij. Voorafgaand aan de processie worden lavendula en rozenblaadjes uitgestrooid. De hele binnenstad ruikt er naar. Wij zien nog net het laatste staartje voordat de processie de kathedraal weer ingaat.Opmerkelijk is dat in de optocht een soort “boommensen” meelopen, helemaal ingepakt in mos. De bedoeling ontgaat ons, maar bijzonder is het wel. Daarna klimmen we nog een paar km verder de bergen in naar Candelario. Het landschap is sinds gisteren totaal veranderd. Vandaag zij we de regio Castilla y Leon ingefietst, een overgang van het droge gebied naar het frisse groene gebergte. Ook Candelario wordt een van de mooiste dorpen in Spanje genoemd. We zien op de achtergrond de nog met een beetje sneeuw bedekte Sierra. Overal in het dorpje stroomt het smeltwater door Canales naar beneden. Het dorp is nog geheel in oude staat. Wat opvalt zijn de Batipuertas, extra halve deuren voor de voordeuren van de huizen. Ze bieden bescherming tegen de vele sneeuw die hier ’s winters kan vallen, maar vooral als borstwering voor de slachters tegen aanvallen van het opgedreven vee tijdens de laatste momenten van hun leven (vinden ze hier leuk). Terwijl we door het dorpje dwalen wordt Spanje-Italie gespeeld. Af en toe gaan we een kroeg binnen om een stukje van de wedstrijd te volgen en zien zelfs in Spaanse kleuren uitgedoste voetbalfans, maar niet veel. De camping is precies zoals wij het graag zien, prachtig gelegen en nauwelijks bezet. In de omgeving wordt ’s winters geskied.
Adios, JA

• 12 Juni 2012 - 16:43

Joke:

Hallo Joop en Ali, he Joop neem het pedje maar mee voor mijn verzameling ;-). kleur staat je anders goed.
    Wat leuk een vrouw in haar badjas over een zeebrapad, zie het hier weleens in de zomer de moeders lopend aan de hand met de kids in badjas opweg naar kardinge, maar in de stad pakken ze je hier op. Ga zo verder kijken naar de volgende wedstrijd wij volgen ze zo veel mogelijk.
    Vele knuffels en waarom nemen jullie geen heiligbad? xxxx