Naar Sumatra? - Reisverslag uit Sungai Besar, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Naar Sumatra? - Reisverslag uit Sungai Besar, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Naar Sumatra?

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

22 Februari 2012 | Maleisië, Sungai Besar

Sungai Besar, dinsdag 21 Februari 2012

Vannacht geen regen, we fietsen weg terwijl de zon schijnt. Het lijkt weer een warme dag te worden.
De eerste 20 km gaan over een rustige weg langs een kanaal, opnieuw veel plantages rondom ons, geeft, nu de zon nog niet hoog staat , veel schaduw. Geen heuvels, dus we missen de vergezichten. Alsof er nog geen plantages genoeg zijn , is men nog steeds bezig oerwoud te rooien.
Dan volgen 21 km over een drukke weg, saai en niet leuk. We zien regelmatig een Hindoetempeltje, pal naast de grote weg. Blijkbaar wonen in deze streek weer veel Indiërs. Als we de grote brug over de Perak overgaan hebben we een prachtig uitzicht over de rivier, eindeloze plantages en een paar rokende oliemolens.
We komen in de buurt van de ferry naar Sumatra, doen?? Toch maar niet. We gaan over een week gewoon naar huis. We nemen een andere ferry, deze gaat de Bernam rivier over, het is de laatste ferry van deze reis, we kunnen er zo met de fiets op- en afrijden. Aan boord zitten ook mooi geklede moeders met hun kinderen. Als we van boord gaan vertelt een medepassagier, een Birmees ( zelf zegt hij Myanmar), dat er verderop een feest plaatsvindt in een Hindoetempel. We vervolgen de route over een klein weggetje dwars door een kokospalmenplantage. Het is inmiddels erg warm geworden, maar er staat een stevige tegenwind, die voor verkoeling zorgt en het zweet doet verdampen. Veel drinken dus. Als we bij een Chinees winkeltje een koud colaatje drinken, raken we in gesprek met de monteurs van het naastgelegen motorwerkplaatsje. Ze bestuderen eerst de fietsen en vervolgens een van hen het fietsboekje. Door de aangegeven km standen en namen van plaatsen, wegnummers en accommodatie, komt hij zelf tot de conclusie waar we nu heengaan en welk hotel we nemen. We hebben met elkaar veel pret dat hij “Nederlands” kan lezen, terwijl hij geen woord Engels spreekt, de conversatie gaat via zijn collega.
We overnachten in het Ocean hotel in Sungai Besar, een vissersplaatsje aan zee. Het heeft geen stranden, weer een soort Waddenkust. Je kunt hier zeevistochten boeken. Het schijnt dat je gigantische vissen kunt vangen. Weer veel Chinezen hier, we kunnen dus weer genieten van een pilsje op een terrasje.
Groet, JA

• 22 Februari 2012 - 04:21

Joke:

He Joop en Ali niet even met de boot over?, staat leuk in je paspoort ;-) nog wat stempels er bij. Ben wel heel benieuwd hoe deze eruit ziet. Richard zal de accu laden ;-) vele knuffels have funn xx

• 22 Februari 2012 - 11:28

Buuf Saskia:

Hey stoere bikers!

Wat een mooie verhalen allemaal....heerlijk om te lezen. En nu komt dan ook deze reis zo langzamerhand ten einde....gek is dat toch he, je kijkt er eindeloos naar uit en dan is het opeens voorbij.
    Dat we hier even een hele echte ouderwetse winter hadden wisten jullie, of je 't ook erg vindt dat je dat gemist hebt is maar de vraag ;)

Wij wensen jullie een paar fijne laatste dagen en verwelkomen jullie dan binnenkort graag weer op de Menkemaheerd!

Liefs,
    Sas en Bert