33 keer - Reisverslag uit Taiping, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu 33 keer - Reisverslag uit Taiping, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

33 keer

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

14 Februari 2012 | Maleisië, Taiping

Taiping, maandag 13 Februari 2012

Voor ons doen laat wakker geworden, 7 uur, het is dan nog pikdonker. We doen maar een stukje van 50 km en kunnen het dus rustig aan doen. Na een half uur fietsen gutst het zweet al van onze lichamen. Tijdens de koffiepauze komt er een Maleisiër bij ons staan om een praatje te maken. In niet-toeristische gebieden is er altijd wel iemand die bij ons komt staan of zitten. Even later schuiven Henk en Yvonne ook aan. Gisteren zijn we hen ook al tegen gekomen, een echtpaar van onze leeftijd. Ze hebben eerst in Birma gefietst en daarna van Bangkok op weg naar Singapore.
Voor het eerst op deze reis moeten we wachten voor een langskomende trein. Dit is de tweede trein die we zien, de eerste was in Zuid Thailand. Tijdens het wachten zien we aan de overkant weer een “RaRa”-gebouw. Als we er langs fietsen horen we de vogelgeluiden, we zien ze niet. De meeste van deze gebouwen worden door Chinezen geëxploiteerd. Binnenkort het hele verhaal.
Al eerder hebben we verteld over een “ingepakte” Hindoetempel, we dachten dat het te maken had met de renovatie waar men mee bezig was. Gaandeweg zijn we erachter gekomen dat alle Hindoetempels in een soort schuur staan, alleen het koepeltje steekt erboven uit, Bollywood kitscherig versierd. Gehuld in een schuur, ziet het er niet fraai uit.
De route gaat weer door oerwoud en plantages, we zien regelmatig apen op en naast de weg. Taiping, ons einddoel voor vandaag, heeft een interessante geschiedenis, met 33 items waar zij het eerste mee zijn geweest in Maleisië. Onder deze 33 o.a. eerste postkantoor, eerste algemene ziekenhuis, eerste museum en eerste oorlogskerkhof (Engelsen, Australiërs en Indiërs) . Verder is Taiping vooral bekend als de stad met de meeste regenval in Maleisië, ook vanmiddag is het weer prijs. Er is een prachtig park, de Lake Gardens, dat tegen de berg, Bukit Larut, en oerwoud aanligt. In de zogenaamde Burmese pool, vele kleine watervalletjes, vermaakt de plaatselijke jeugd zich.
Tussen twee regenbuien door spoeden wij ons naar een “Hypermarket”, kunnen de mueslivoorraad weer aanvullen en kijken genoeglijk rond. Leuk, zo’n grote toko.
Groet, JA

• 13 Februari 2012 - 23:54

Joke:

He Joop en Ali, wat moeten jullie toch zonder Koffie, jullie lijken mij wel ;-)
    Waar ik ook ben en wat ik ook doe koffie gaat mee, zal niet weten hoe ik anders een nacht door kom.
    Gelukkig mag ik nu slapen en ben vrij.
    Groetjes van mij en natuurlijk van de rest, alleen zijn die niet HIER aanwezig xxxx

• 14 Februari 2012 - 12:30

Lia:

Ybe liet z'n fantasie even gaan en denkt dat de rara een raketinstallatie is. Ik hou het toch maar weer op een rijstsilo.
    Hier is de sneeuw verdwenen en de temperatuur loopt op tot 4 graden! Wel wat anders dan bij jullie.
    Tja, die koffie weet wat!
    Groetjes, Ybe en Lia.