Tempels - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Tempels - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Tempels

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

10 Februari 2012 | Maleisië, George Town

George Town, donderdag 9 Februari 2012

De laatste 2 nachten slapen we met de airco aan, overdag en ook ’s nachts is het erg warm. Volgens de locals is het veel te warm voor de tijd van het jaar, zij klagen voortdurend. Deze temperaturen horen bij April i.p.v van begin Februari.
Vandaag staan er weer eens tempels op het programma: de Kek Lok Si Tempel, de Dhammikarama Tempel en de Wat Chayamangkalaram. We gaan eerst naar de Kek Lok Si, tegen de Penang Hill aan gelegen, ongeveer 7 km van het centrum. We gaan per fiets en raken enigszins van de geplande route af door het verkeerscirculatieplan van George Town. Net als in Groningen is hier veel eenrichtingsverkeer, een geplande doorgaande route is niet altijd mogelijk, voor een niet-ingewijde nogal lastig. Dus vragen we tot 2 maal toe de weg, de eerste reactie bij beiden: maar dat is nog heel erg ver! (We praten nu over een afstand van 3-4 km….) Toch worden we goed op weg geholpen en spoedig zijn we bij de tempel. De tempel zie je al van verre, zo groot is het. Het is dan ook de grootste Boeddhistische tempel in Maleisië en de hoeksteen van de Maleis-Chinese gemeenschap. Met de Petronas torens en de Orang Oetang beeldvormend voor Maleisië. We beklimmen de Ban Po Thar, de 10000 Boeddha’s Pagode, 30 m hoog. Het uitzicht boven is fantastisch. Boven in de toren raken we in gesprek met een Chinese Maleisier, die hier vaak komt om te mediteren en zijn krantje te lezen, het waait hier zo lekker door. Van hem horen we dat 80% van de bevolking van Penang van Chinese komaf is. We lunchen weer in een Food Court en proberen nu een Claypott Chicken Rice uit, ook dit is weer een succes.
Daarna fietsen we zonder routeproblemen naar de beide andere tempels, ze liggen in dezelfde straat tegenover elkaar. De Dhammikarama is een Burmese Boeddhistische Tempel en tevens de oudste in Penang. We zien een duidelijk verschil met de vorige tempel. De er tegenover liggende tempel is ook weer anders, de bouwstijl is Thais. De tempel is vooral bekend door de 33m lange liggende Boeddha, qua grootte de 3e ter wereld. De grootste ligt in Burma, de 2e in Bangkok. De Chinezen zijn evenwel bezig een nog groter beeld te maken, volgens zeggen wordt het beeld 10 keer zo groot als dit beeld, echt overtreffende trap dus. De liggende Boeddha representeert het overgaan van het stoffelijke naar het hemelse.
We sluiten de middag af met een hapje, drankje, praatje bij onze stamkroeg, wisselen gegevens uit met de kroegvrienden en hebben er weer een paar logeeradressen bij, de ene in Maine (USA) en de andere op een Zweeds eiland.
Groet, JA

• 10 Februari 2012 - 11:34

Henny En Carolien:

goede avond familie . joop wat was de prijs voor het muntje gooien?? een mooie beer?? of kon je een wens doen?( de zoveelste wens ). wat zullen jullie gelukkig worden of zijn . mischien is er al een van jullie wensen uit gekomen je weet maar nooit. maar ook nu weer hele mooie foto,s. broer we hebben nog nooit zoveel tempels gezien als in ons hele leven bij onze ouders .toch erg mooi.heel veel groetjes van je broer. p.s. heb nog niks gezien van jullie ra-ra spel aanvullingen of antwoorden. zou het graag willen weten. heel veel liefs je broer. fijne vakantie nog verder x x

• 10 Februari 2012 - 12:31

Lia:

Wat een tempels en wat een kleuren! Daar word je toch echt vrolijk van.
    Ali, als jij nu nog op school was geweest had je de morgen doorgebracht op het ijs! Vanmorgen liepen de kinderen van 'jouw' school langs op weg naar het Boterdiep! Leuk hoor!
    Vanmiddag bridgemiddag, gaat beter dan tennissen, ik heb een peesontsteking in de schouder.
    Groetjes, Lia.

• 10 Februari 2012 - 13:53

Harry Ina :

Hallo hoop dat het allemaal nog goed gaat aan de verslagen te zien wel
    Mooie beelden en erg kleurrijk je maakt veel mee en doet heel wat nieuwe indrukken op
    We volgen het allemaal met veel belangstelling wij zitten in de ijstijd ook erg mooi
    Hoop voor jullie dat het wat warmer is als jullie weer terugkomen want anders is de overgang veel tegroot
    Wens jullie nog veel fietsplezier en geniet liefs van ons

• 10 Februari 2012 - 15:24

Jan En Greetje:

Ha die buren !
    Kleuren en geuren, geuren en kleuren...
    Rondje Zuidoost-Azie is toch wat anders dan een rondje op de bevroren Kardingergerplas !!
    Wat een uitersten zijn het op dit moment. Vanmorgen op het Boterdiep geschaatst met de bovenbouwkinderen van de oude school van Ali. Gewoon met goed ijs, een lekker zonnetje en weinig wind. En jullie met de airco op 10.
    Jullie kunnen wel een programma maken : 2 op reis !! .Wanneer is de eerste uitzending ?!
    En...nog lang niet terug ?

Groetjes Greetje en Jan

• 10 Februari 2012 - 15:41

Joke:

He Joop en Ali wat een sport fanaten, ook het kardinge zwembad is vandaag niet vergeten ook ik heb rondjes gemaakt, maar dan niet geschaatst, maar gezwommen. Ook genoten van alle schaatsende menigte op het zilvermeer, nu wel koud(slaapgebrek), gelukkig weer veel pracht en praal en veel warmte, zie dat ik ook bij jullie vertegenwoordigd ben ;-), vele knuffels en zal het weekend eens op ander familie bezoek gaan xxxx