Center Park - Reisverslag uit Eryuan, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Center Park - Reisverslag uit Eryuan, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Center Park

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

07 Mei 2010 | China, Eryuan

Eryuan, donderdag 6 mei 2010

Een relatief korte etappe, 60 km over de S214, met daarin twee langere klimmen, eerst naar ruim 2400 m en vervolgens naar 2600m. De eerste klim leverde een prachtig gezicht over de vallei van Jianchuan op. De tweede klim, eerst langs een meertje, eindigde in een echte kasseien strook. We dachten beiden aan Parijs-Roubaix, maar nu met klimmen er bij, de snelheid, voor zover die er was, ging hard achteruit. De lange afdaling naar de vallei van Eryuan maakte alles weer goed, mooi weer, mooie weg en mooie uitzichten.
In het dal was men druk bezig met het oogsten van graan. Voor het dorsen heeft men een praktische oplossing gevonden: de halmen worden over de weg uitgespreid en het verkeer zorgt voor de rest. Als fietser een minieme bijdrage, maar de vrachtauto compenseert het wel. Uiteindelijk moet het koren bij elkaar worden geveegd en de halmen opgeraapt. Langs de kant van de weg wordt in grote, platte manden het kaf van het koren gescheiden. In China zijn in de steden vele bakkerijen, uitgebreid assortiment (wel regionaal bepaald), wij eten er prima van.
Zoals de bedoeling was, al vroeg in Eryuan aangekomen en bij het hotel kaartjes voor het Dali Geothermal Paradise gekocht, een soort Center Park, maar nu met vele thermaalbaden. Zoals
haast alles wat nieuw opgezet wordt, is ook dit complex megalomaan. Vanaf de entree moesten we met een busje vervoerd worden naar de baden, het zijn er vele met verschillende temperaturen. Volgens de folder kunnen er gemakkelijk 10000 mensen tegelijk baden! Wij hebben over de hele middag gerekend nog geen 20 baders gezien, we hadden dus een groot bad, watertemperatuur 41 graden, geheel voor eigen gebruik. Het water schijnt een helende werking te hebben voor verscheidene kwalen, wij vonden het in ieder geval heel relaxt.
Volgens het boekje morgen de laatste echte fietsetappe, daarmee zijn dan de vier boekjes uitgefietst!

Groeten JA

• 07 Mei 2010 - 07:01

Joke:

Hallo Ali, wat heerlijk dat water en rustend op de steen, Joop op de uitkijk, met al die mensen in het water zou ik mijn spullen ook niet onbeheerd achter laten :-) Dat is nu eens genieten.
    Heerlijk de boekjes uitgefietst, dan nu maar op weg naar huis. Vele knuffels en succes xxxx

• 07 Mei 2010 - 08:51

Gea/Jaap:

Met een schat aan indrukken en vele ervaringen rijker is de reis dan bijna voltooid.
    Wat zal het fijn zijn om straks de familie e.a. weer in de armen te sluiten. Geniet nog optimaal van het laatste traject!

• 07 Mei 2010 - 13:43

Harrij/ina:

schitterende weg om te fietsen(die keitjes).
    Wiilen jullie iets van dat lekker weertje meenemen volgende week.Volgens de verwachting is het hier vanavond 6 gr.We hebben de verwarming weer aan.Tot volgende week