Leeuwen - Reisverslag uit Jianchuan, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Leeuwen - Reisverslag uit Jianchuan, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Leeuwen

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

06 Mei 2010 | China, Jianchuan

Jianchuan, woensdag 5 mei 2010

Rond half tien, we waren nog maar net in het Jingfeng park (Jingfeng Gongyuan), kwamen we een groep vrouwen tegen in traditionele Bai –kledij. Er werden voorbereidingen getroffen om te gaan “volksdansen”. Na dit aanschouwd te hebben, zijn we naar het kleine Bai-museum gegaan, ook in het park. Via een bospad omhoog, onderweg een aantal keren de weg gevraagd, dwz de Chinese naam laten zien, kwamen we na 5 km bij het 1000-Lion Mountain of Manxian Forest (Manxianlin Qianshishan). Eigenlijk zijn het 3000 leeuwen, gebeeldhouwd of uitgehakt in de rotsen, de grootste is maar liefst 18 m hoog en staat bijna op de top van de berg. Om daar te komen, moesten we op het laatst veel meer dan duizend treden beklimmen. Onderweg kwamen we niet alleen leeuwen tegen ,maar ook pagodes en tempels, sommige tegen de bergwand aangeplakt. In het bos vele verschillende bomen en planten, er zijn zeer zeldzame orchideeën en tientallen meters hoge cipressen . Net als de voorgaande twee dagen zijn we nauwelijks mensen tegen gekomen, zonnig en ideale temperatuur, rond 25 graden. Na de reusachtige leeuw konden we nog verder omhoog naar een pagode, maar we vonden een foto voldoende, we wilden ook nog naar de oude historische stad van Jianchuan. Deze is over het algemeen nog onaangetast, met nog originele Qing en zelfs Ming architectuur. De restauraties , die plaats vinden, zien er smaakvol uit en passen precies in het straatbeeld. In de oude binnenstad wordt gewoon gewerkt en geleefd, er zijn (nog) geen winkeltjes gericht op het toerisme.
In het zonnetje nog uurtje nagenoten op het dakterras naast onze kamer, de drie dagen in Jianchuan waren zeer geslaagd.
Morgen gaan we naar Eryuan, bekend om de hot springs.

Groeten JA

• 06 Mei 2010 - 09:01

Joke:

Wat een wandeling, waren jullie niet vreselijk kapot en wat een hoogte en wat een plaatjes. Zou er jaloers op worden,:-) niet echt, weet wat ik kan en nog beter wat ik niet kan en dat is dat dus(klimmen) goede reis morgen terug xx

• 06 Mei 2010 - 10:51

Inge:

tjonge wat gaat het snel, jij alweer bijna terug en ik ook weer bijna aan het werk,
    geniet er nog van
    groetjes inge

• 06 Mei 2010 - 19:26

Henny En Carolien:

wat een mooie wandeling.
    Hebben jullie de traptreden ook geteld?
    Geniet nog lekker van de laatste paar dagen.En neem een beetje zon mee,is wel nodig voor hier.xxx henny en Carolien