Stone Bell Tempel - Reisverslag uit Jianchuan, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Stone Bell Tempel - Reisverslag uit Jianchuan, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Stone Bell Tempel

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

04 Mei 2010 | China, Jianchuan

Jianchuang, maandag 3 mei 2010

Gisteren over een grotendeels bekende weg, de S214 (met de vele aardbeienstalletjes) verder gefietst naar Jianchuang. Prachtig weer en van de 84 km zeker 2/3 geklommen. In de lobby van het mooie hotel werden we toegelachen door een dikke Boeddha. Voor het gemak maar eens gegeten in het restaurant van het hotel en dat was verrassend genoeg bijzonder goed. Alleen een menukaart in het Chinees, geen vitrinekast en geen uitnodiging om in de keuken te kijken, dus mbv onze Point it , Phrasebook en bijzonder hulpvaardig personeel, waaronder de Engels sprekende receptionist hebben we het menu samengesteld. Dezelfde receptionist, met een assistente, was al eerder op de middag met ons meegelopen op zoek naar een wasserette, het hotel had geen laundry service en wij hadden niet veel schone kleren meer. We hebben de indruk dat er niet veel buitenlandse toeristen in dit hotel komen en men doet zijn uiterste best om het ons naar de zin te maken. Er zijn in de omgeving een aantal interessante bezienswaardigheden, we blijven een aantal dagen.
Vanmorgen een Chinees ontbijt in het restaurant, noodlesoep en gebakken rijst, cake en fruit, waarna we op de fiets naar de Shi Bao Shan zijn gegaan om de Stone Bell tempel (Shi Zongh Si) te bekijken, daar bevinden zich wereldberoemde stenen beelden, uit de rotsen gehakt in de 9e eeuw. Plaatselijke vrouwen bezoeken deze tempel om vruchtbaarheid af te smeken bij het beeld van een vulva.
Het was een mooie, maar pittige rit, waar we het grootste deel van de dag zoet mee geweest zijn.
Morgen zijn we van plan, nu met de bus, naar Shaxi te gaan, het staat op de lijst van de 100 meest bedreigde historische plaatsen in de wereld.

Groeten JA

• 04 Mei 2010 - 05:21

Jan En Ina (buren):

Dag Joop en Ali,

Laat ik er nu eens als eerste bijzijn. Iedere keer genieten we volop van jullie wederwaardigheden. Interessante verhalen en prachtige foto's. Veel plezier verder en de hartelijke groeten.

• 04 Mei 2010 - 09:44

Joke:

Hallo Joop en Ali wat gezellig die lachende boeddha, leuk om zo een hotel binnen te komen.
    Lekker he die noedelsoep als ontbijt, knap je van op :-) veel plezier nog xx

• 04 Mei 2010 - 10:20

Lia:

Nou, als jullie het al hebben over een pittige rit, dan neem ik m,n petje af! Heb maar weer even de info over ShiZongh Si gelezen, zo word je wel weer wijzer hoor! Morgen naar Shaxi wordt vast ook weer een bijzondere dag. Wat een prachtige hal in het hotel, en vooral heel praktisch.Niet met vieze schoenen naar binnen hoor! Groetjes.